آمریکا گروهی از افراد مرتبط با صنایع پهپادی حکومت ایران را تحریم کرد

به‌گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا، دولت این کشور علیه افراد و موسساتی که حامی برنامه پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی باشند وارد عمل خواهد شد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۶ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد شماری از افراد وابسته به نظام جمهوری اسلامی را، که صنعت ساخت پهپاد در ایران را رهبری می‌کنند، در فهرست تحریم‌هایش قرار می‌دهد. بر اساس مفاد مندرج در این بیانیه، افراد تحریم شده مشمول مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره شرکت «صنایع هوایی قدس» می‌شوند؛ شرکتی که از ده سال قبل در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تاکید می‌کند شرکت «صنایع هوایی قدس»، که در سال ۱۳۶۴ و با هدف تولید هواپیماهای بدون سرنشین تاسیس شد، در حال حاضر نقشی مهم در تولید پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی دارد و از این منظر «سازنده اصلی» هواپیماهای بدون سرنشین در داخل ایران به‌حساب می‌آید؛ پهپادهایی که از زمان استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین به یکی از نگرانی‌های عمده دولت‌های غربی بدل شده است و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به همین دلیل تحریم‌هایی علیه مدیران اجرایی و اعضای هیات مدیره شرکت «صنایع هوایی قدس» اعمال کرد. 

بر اساس این بیانیه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌های روز جمعه را بر اساس تصمیم‌هایی اعمال کرد که به‌ترتیب در روزهای ۸ سپتامبر، ۱۵ نوامبر و ۹ دسامبر سال گذشته میلادی گرفته شد و بر پایه آنها باید «افراد و نهادهای» دخیل در «تولید» پهپادهای «شاهد و مهاجر» و همچنین افراد حقیقی و حقوقی‌ای که در «انتقال» این هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو نقش دارند، مورد هدف قرار بگیرند.

در بیانیه روز جمعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین تاکید شده است که شرکت «صنایع هوایی قدس» از اواسط سال ۲۰۲۰ با نام مستعار «صنایع طراحی و ساخت هواپیماهای سبک» فعالیت می‌کند چون «افراد و موسسه‌های» وابسته به شرکت «صنایع هوایی قدس» از این طریق، و به‌منظور خرید قطعات حساس ساخت پهپاد، به فرار از تحریم‌ها ادامه می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، نام افرادی که روز جمعه، و در ارتباط با صنایع پهپادی جمهوری اسلامی ایران، تحریم شده‌اند از این قرار است: سید حجت‌الله قریشی، قاسم دماوندیان، حمیدرضا شریفی تهرانی، رضا خاکی، مجیدرضا نیازی، ولی ارلانی‌زاده و نادر خون‌سیاوش.

این وزارتخانه توضیحاتی را نیز در ارتباط با نقش هر یک از این افراد در صنایع پهپادی متعلق به جمهوری اسلامی و همچنین مسئولیت آنها در انتقال هواپیماهای بدون سرنشین ساخت حکومت ایران به روسیه ارائه داد. به‌عنوان مثال در این بیانیه از حجت‌الله قریشی، معاون فعلی وزارت دفاع جمهوری اسلامی، به‌عنوان فردی یاد شده است که رهبری «تحقیقات و توسعه نظامی» حکومت ایران را بر عهده دارد و مسئولیت مذاکرات تهران و مسکو بر سر انتقال پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی به روسیه نیز به او واگذار شده بود.

این بیانیه همچنین از قاسم دماوندیان به‌عنوان فردی یاد می‌کند که مسئولیت آموزش استفاده از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی را به کارمندهای نظامی روسیه بر عهده داشته است.   

تحریم‌های روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه برخی رهبران و مدیران صنعت ساخت هواپیمای بدون سرنشین در جمهوری اسلامی ایران، این اجازه را به دولت ایالات متحده می‌دهد تا اموال و دارایی‌های افراد نام برده شده را در خاک این کشور، یا هر نقطه‌ دیگری که در کنترل دولت آمریکا باشد، مسدود و توقیف کند. 

مضاف بر این امر، تحریم‌های روز جمعه مشمول مسدود شدن و مصادره دارایی افراد حقیقی و حقوقی‌ای نیز می‌شود که با این افراد و موسسه‌های مرتبط با صنایع پهپادی جمهوری اسلامی ایران دادوستد اقتصادی داشته باشند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، درباره تحریم‌های روز جمعه گفت ایالات متحده آمریکا از هر ابزاری که در دست داشته باشد استفاده می‌کند تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را از دسترسی به سلاح‌های مورد نیازش محروم کند. به‌گفته یلن اتکای دولت پوتین به جمهوری اسلامی به‌منظور تامین سلاح، «ناامیدی» روس‌ها در برابر مقاومت شجاعانه اوکراینی‌ها را نشان می‌دهد که توانسته‌اند با کمک متحدان خود «زنجیره تامین نظامی» روسیه را بر هم بزنند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از اظهارات روز جمعه خود چنین گفت:«ایالات متحده به سرعت علیه افراد و موسساتی که حامی برنامه‌های پهپادی و [ساخت] موشک‌های بالستیک [حکومت] ایران‌اند وارد عمل خواهد شد و قاطعانه در حمایت از مردم اوکراین خواهد ایستاد.»