افغان‌های همکار با شورای بریتانیا، به این کشور منتقل می‌شوند

دولت‌های بریتانیا به بی‌تفاوتی در مقابل همکاران افغانشان متهم شده‌اند

نیل جیمسون، مدیر موسسه خیریه بریتانیا، از انتقال مهاجران افغان به بریتانیا استقبال کرده است-MARISCAL / POOL / AFP

امیدها برای انتقال پیمانکاران افغان که سال‌ها با نهاد شورای بریتانیا (بریتیش کانسیل) همکاری داشته‌اند، به این کشور بیشتر شد. آخرین موانع بر سر راه انتقال ۴۷ تن از همکاران شورای بریتانیا که اکثرا معلمان مدارس افغانستان‌اند، برداشته و از این افراد خواسته شد تا برای بررسی‌های امنیتی، به یک مرکز صدور ویزا مراجعه کنند.

لئو دوچرتی، از سیاستمداران بریتانیایی که سمت معاون وزیر خارجه اتحادیه اروپا را دارد، به‌تازگی گفته است که به نیمی از پیمانکاران افغان که با شورای بریتانیا کار می‌کردند، گفته شده است تا به پاکستان سفر کنند و از این طریق مقدمات سفرشان به بریتانیا مهیا شود.

دو‌چرتی همچنین گفت که ۳۰۰ نفر از اعضای خانواده پیمانکاران، مجوز رفتن به بریتانیا را دریافت کرده‌اند و اخیرا با ۴۷ پیمانکار پیشین شورای بریتانیا برای شروع این روند تماس گرفته‌اند. هرچند بر اساس برنامه اسکان مجدد بریتانیا (ACRC) که از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شده است، تنها برای ۱۵۰۰ تن از پیمانکاران شورای بریتانیا امکان انتقال به این کشور وجود دارد، اما دو‌چرتی در یک مناظره در تالار وست‌مینستر گفت که این اعداد قابل تغییر است و در آخر سال احتمال افزایش افراد وجود دارد.

با این حال، وزارت خارجه بریتانیا بخشی از گفته‌های لئو دو‌چرتی را اصلاح کرد. وزارت خارجه با انتشار بیانیه‌ای گفت که برخی از گفته‌های دوچرتی اشتباه است. در این بیانیه آمده است که ۹۰ تن از همکاران سابق شورای بریتانیا (در اصل) شرایط انتقال به بریتانیا را دارند و ۴۷ نفر از آن‌ها بررسی‌های امنیتی را گذرانده‌اند و برای حضور در یک مرکز درخواست ویزا دعوت شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما شروع به اطلاع‌رسانی به افراد واجد شرایطی که بررسی‌های امنیتی را گذرانده‌اند، کرده‌ایم و به آن‌ها در مورد مراحل بعدی مشاوره می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین گفته‌های دو‌چرتی در مورد افزایش تعداد همکاران سابق شورای بریتانیا، از ۱۵۰۰ نفر به بیشتر هم اصلاح شد و وزارت خارجه بریتانیا گفت که هیچ‌گونه قولی برای افزایش افراد تاکنون داده نشده است. در همین حال، جان بارون، نماینده حزب محافظه‌کار که ریاست گروه پارلمانی همه حزبی در شورای بریتانیا را بر عهده دارد، کارزاری را برای جابه‌جایی هر چه سریع‌تر پیمانکاران این شورا آغاز کرده است. او به روزنامه گاردین گفت که همه همکاران شورای بریتانیا و خانواده‌هایشان باید به این کشور منتقل شوند. جان بارون که در مناظره تالار وست‌مینستر حضور داشت، گفت اگر گفته‌های لئو دوچرتی در این مناظره درست نباشد و او به وعده‌هایی که داده است عمل نکند، این مسئله بسیار غیرعادی و ناامیدکننده است. این نماینده مجلس پیش از این هم در پارلمان درباره افغان‌های همکار با شورای بریتانیا که «در ترس دائمی زندگی می‌کنند و از یک خانه امن به خانه امن دیگر می‌روند، زیرا به‌دست طالبان شکار می‌شوند»، صحبت کرده بود.

نیل جیمسون، مدیر موسسه خیریه بریتانیا، نیز از انتقال مهاجران افغان به بریتانیا استقبال کرد. او گفت: «افغان‌های زیادی هستند که از زمان ورود طالبان، از افغانستان گریخته‌اند و در ازای وفاداری، حمایت و حفاظت از منافع بریتانیا، به نجات و پناهگاه در کشور ما نیاز دارند.»

رویکرد دولت بوریس جانسون در‌مورد انتقال افغان‌های همکار با نیروها نظامی و نهادهای غیرنظامی این کشور از افغانستان، با انتقادهای تند سازمان‌های مهاجرتی و حتی مجلس نمایندگان این کشور روبرو شد. بر اساس گزارشی که روزنامه گاردین در اوایل دسامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد، با وجود آغاز طرح اسکان مجدد (ACRC)‌، این کشور در سال گذشته حتی یک افغان را به بریتانیا انتقال نداد. مجلس نمایندگان و سازمان‌های مهاجرتی امیدوارند که دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر تازه بریتانیا، برای صدها همکار سابق این کشور که از ترس طالبان، یا از افغانستان فرار کرده‌اند، یا در خاک افغانستان زندگی مخفیانه دارند، چاره‌ای بیندیشد. اما به نظر می‌رسد دولت ریشی سوناک نیز با وسواس و احتیاط زیاد در‌‌پی انتقال تعدادی از واجدان شرایط، به بریتانیا است.