چین با فناوری تشخیص چهره به جمهوری اسلامی کمک می‌کند

برخی از سازمان‌ها و نهادهای ایرانی از شرکت چینی تیاندی فناوری نظارت خریده‌اند

احتمال می‌رود  جمهوری اسلامی برای نظارت بر پوشش زنان از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کند تا با کسانی که قوانین حجاب را رعایت نمی‌کنند برخورد کند. 

به گزارش فاکس‌نیوز، با توجه به این‌‌که بسیاری از معترضان نه در خیابان بلکه در خانه و چند روز بعد از حضور در خیابان بازداشت شده‌اند، این احتمال پررنگ‌تر می‌شود.

نگرانی‌ها در مورد استفاده جمهوری اسلامی از این فناوری در حالی افزایش یافته که پیش‌تر نیز قانون‌گذاران ایران استفاده از چنین سیستمی را پیشنهاد کرده بودند. این درخواست مورد توجه  محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، قرار گرفت و او در شهریور‌ سال جاری در مصاحبه‌ای گفت از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی رفتارهای نامناسب و غیرعادی و موارد بی‌توجهی به رعایت حجاب استفاده خواهد شد.

در سال‌های اخیر، فناوری تشخیص چهره به یکی از ابزارهای محبوب  حکومت‌های استبدادی در سراسر جهان تبدیل شده است، اما هر کشوری منابع لازم برای اجرای موثر آن را در اختیار ندارد. در هر حال، ایران در این مورد با مشکل و دشواری مواجه نیست و به زیرساخت فنی  برای نظارت گسترده دسترسی دارد.

شاید معروف‌ترین نمونه استفاده گسترده از فناوری تشخیص چهره چین باشد که مدت‌هاست از فناوری‌های مشابه استفاده می‌کند تا شهروندان را ردیابی و هرگونه مخالفتی را سرکوب کند. جمهوری اسلامی نیز احتمالا از تجربه چین بهره می‌برد تا برنامه نظارتی خودش را ایجاد کند و بخش زیادی از فناوری نظارتی موردنیازش را از تیاندی، شرکت چینی تجهیزات دوربین و هوش مصنوعی، خریداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش فاکس نیوز آمده است تیاندی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین‌های امنیتی در جهان است که بیشترین محصولاتش را در چین می‌فروشد، اما در سال‌های اخیر  سپاه پاسداران و سایر سازمان‌های انتظامی و دولتی ایران نیز در فهرست مشتریانش دیده شده‌اند.

ماه گذشته، وزارت بازرگانی آمریکا شرکت تیاندی را به‌دلیل نقشش در سرکوب مسلمانان اویغور چین و استفاده و فروش  فناوری آمریکا به سپاه پاسداران ایران، تحریم کرد. شرکت اینتل یکی از شرکت‌های آمریکایی بود که تیاندی از آن فناوری خریده بود اما ماه گذشته اعلام کرد که به رابطه‌اش با تیاندی خاتمه داده است.

در هر صورت، جمهوری اسلامی در حال حاضر از این فناوری استفاده می‌کند. پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۲۰۲۰ سیستم‌های تشخیص چهره را نصب کرد تا متخلفان را جریمه کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از این فناوری برای نظارت بر رعایت حجاب نیز استفاده می‌شود و زنان پیامک‌هایی دریافت می‌کنند که هشدار می‌دهد هنگامی که در خودرو هستند حجابشان را رعایت کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین به وضع مجازات‌های جدید برای «قانون‌شکنان» اشاره کرده‌اند، که فناوری تشخیص چهره به اجرای آن‌ها کمک می‌کند و در عین حال، خطر واکنش منفی و درگیری شهروندان با پلیس را کاهش می‌دهد.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، پیش‌تر در مهرماه سال جاری پیشنهاد کرده بود: «برای کسانی‌که در ملاءعام کارهایی انجام می‌دهند و هنجارشکنی می‌کنند، باید رویکردمان از اقدام فیزیکی به سمت چهره نگاری تغییر کند؛ در این صورت به فرد خاطی اعلام و او نیز از برخی از حقوق اجتماعی محروم می‌شود؛ اگر این امکانات و ظرفیت را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهیم، دیگر نیازی به حضور فیزیکی پلیس نیست.»