گروسی: هر دو مسیر گفت‌وگو با حکومت ایران در بن‌بست است

به‌گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در شرایط فعلی آژانس و شخص او مایل نیست «خلا سیاسی» به‌وجود آمده را رها کند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه برای بار دیگر تاکید کرد که گفت‌وگوهای نمایندگان آژانس با حکومت ایران هیچ پیشرفت و دستاورد مشخصی نداشته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی‌ماه) بعد از دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در گفت‌وگو با وب‌سایت «واتیکان مدیا» به صراحت گفت: مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران شکست خورده است.

رافائل گروسی هرچند به شکست مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد، در عین حال گفت که همچنان تماس‌هایی در جریان است و نشست‌ها و تبادل نظر میان طرفین متوقف نشده است.

به‌گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در شرایط فعلی آژانس و شخص او مایل نیست «خلا سیاسی» به‌وجود آمده را رها کند. به‌ويژه که مسئله خطرناک و شکننده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با وب‌سایت «واتیکان مدیا» گفت: دو مسیر گفت‌وگو با حکومت ایران وجود داشت؛ یکی از راه آژانس و دیگری مسیر گفت‌وگوهای کشورهای غربی برای احیای توافق برجام.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته دبیرکل آژانس، در حال حاضر هر دو مسیر گفت‌وگو با حکومت ایران در بن‌بست قرار دارد و پیشرفتی نداشته است.

مقامات آمریکا و اروپا که طرف اصلی مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی‌اند با گذشت چهار ماه از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌گویند که احیای برجام دیگر اولویت آنها نیست. با این حال هیچ یک از طرف‌ها اعلام نکرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای را متوقف می‌کنند.

همزمان با این تعلیق و بن‌بست برنامه اتمی حکومت ایران پیشرفت کرده است و ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، حکومت ایران متعهد شد از به‌کارگیری سانتریفیوژ پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا استفاده می‌‌شود، خودداری کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اول آذر امسال تایید کرد ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصدی است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران ماه گذشته، در آستانه ورود تیمی از کارشناسان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، مدعی شد ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران به «سطح بی‌سابقه‌ای» افزایش یافته است.

بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.

بیشتر از جهان