دستمزد روزانه کارگران در ایران معادل بهای نیم‌ کیلو گوشت قرمز است

فعالان کارگری می‌گویند دریافتی کارگران حدود هشت میلیون کمتر از خط فقر است

بر اساس مصوبه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۱، دستمزد روزانه کارگران در ایران نزدیک به ۱۴۰ هزار تومان است و اگر تمام مزایای حقوقی به نرخ روزانه دستمزد کارگران اضافه شود، دریافتی روزانه آنان حدود ۱۶۰ هزار تومان می‌شود؛ مبلغی که در شرایط کنونی تنها برای خرید نیم‌ کیلو گوشت قرمز یا یک کیلو برنج کفایت می‌کند. بنابراین کارگران ایرانی برای سایر هزینه‌های جاری زندگی مانند مسکن، درمان، آموزش، حمل‌ونقل و دیگر خوراکی‌ها پولی ندارند.

در حال حاضر بهای یک کیلو گوشت قرمز به طور متوسط حدود ۲۶۰ هزار تومان است؛ به عبارت دیگر، دستمزد روزانه کارگران حتی برای خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز هم کافی نیست.

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، تلویحا عددسازی‌های دولت در زمینه نرخ سبد معیشت را تایید کرد و گفت: «هر چقدر هم که اعداد را جرح و تعدیل کنند، باز هم نرخ سبد معیشت در آذرماه ۱۴۰۱ دست‌کم ۲.۵ برابر اسفند سال قبل است.» به عبارت دیگر، تنها طی ۹ ماه، هزینه‌های زندگی کارگران در ایران بیش از دو برابر افزایش یافته و این در حالی است که مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند در کاهش نرخ تورم و هزینه‌ها موفق عمل کرده‌اند. فرامرز توفیقی این را هم خاطرنشان می‌کند که اگر هزینه مسکن را به عنوان یک مولفه مستقل در محاسبات دخیل کنیم، خواهیم دید که نرخ‌ از این هم بسیار بیشتر خواهد بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تامین معاش را «رنج دائم» کارگران توصیف کرد و با اشاره به روی آوردن آن‌ها به حاشیه‌نشینی به دلیل ناتوانی از پرداخت اجاره در کلان‌شهرها، گفت: «عجبا که تشکل‌های کارگری و نمایندگان کارگری بر برگزاری کمیته دستمزد و به‌روزرسانی سبد معیشت اصرار نمی‌کنند؛ امسال اوضاع معیشت از هر سال بدتر، اما تاخیر در برگزاری کمیته دستمزد از هر سال بیشتر است.»

تاخیر در برگزاری جلسه شورای عالی کار برای ترمیم نرخ دستمزد کارگران و تعیین نرخ دستمزد آن‌ها در سال ۱۴۰۲، در حالی است که به گفته فرامز توفیقی، هزینه‌ها در دی‌ماه هم نسبت به آذر افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند. او در ادامه افزود: «با احتساب داده‌های آماری آذرماه، با هر شیوه‌ای حساب کنیم نرخ سبد معیشت کمتر از ۱۷ یا ۱۸ میلیون تومان نمی‌شود و این واقعیت مسلم را نمی‌توان نادیده گرفت.»

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذر ۱۴۰۱ نسبت به آذر ۱۴۰۰، بالغ‌ بر ۶۳ درصد افزایش یافته؛ به‌طوری که مثلا بهای لبنیات ۷۳ درصد و قیمت میوه و صیفی‌جات ۴۴ درصد بیشتر شده است. قیمت برنج نیز ۱۲۳ درصدی بالا رفته و مرغ ماشینی ۸۰ درصد گران‌تر شده است.  

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌تازگی در گزارشی، خط فقر را برای یک خانواده‌ چهارنفره در تهران ۱۴.۷ میلیون تومان و برای یک خانواده چهارنفره در شهرستان‌، ۷.۷ میلیون تومان اعلام کرد. کارشناسان به عدد اعلامی وزارت رفاه انتقاد دارند و می‌گویند به غیر از هزینه مسکن که در شهرستان‌ها و روستاها کمتر از کلان‌شهرها است، سایر هزینه‌ها مانند موادغذایی، انرژی، ارتباطات و درمان با شهرهای بزرگ یکسان است و خط فقر در روستاها و شهرهای کوچک نمی‌تواند نصف کلان‌شهرها باشد.

با این حال حتی اگر عددی که وزارت رفاه به عنوان خط فقر اعلام کرده، مبنا قرار گیرد، به این معنا است که دریافتی ماهانه کارگران حدود هشت میلیون تومان کمتر از حد خطر فقر است؛ زیرا طبق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ حدود شش میلیون تومان است.