عفو بین‌الملل: حکومت ایران از اعدام، به‌عنوان ابزاری برای وحشت‌آفرینی و حفظ نظام استفاده می‌‌کند

ظرف هفته گذشته، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی احکام اعدام پنج معترض دیگر را صادر کرده است

همزمان با تشدید نگرانی‌های از ادامه روند صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست فورا به اعدام معترضان در ایران پایان دهد. در بیانیه روز چهارشنبه سازمان عفو بین‌الملل، اعدام معترضان «قتل دولتی» و «نفرت‌انگیز» توصیف شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در ابتدای بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی‌ماه) منتشر شد ضمن محکوم کردن اجرای «خودسرانه» احکام اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، نسبت به اجرای حکم اعدام محمد قبادلو و سایر متهمان سیاسی محکوم‌شده هشدار داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر‌ شده، تنها طی یک هفته گذشته، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، برای پنج تن از معترضانی که در جریان خیزش سراسری، در ماه‌های گذشته بازداشت شده‌اند، احکام اعدام صادر کرده است.

دیانا التاهاوی، معاون مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، حکومت ایران را متهم کرد که با سرکوب و اعدام و قتل مخالفان، می‌خواهند قدرت نظام را حفظ و به اعتراض‌ها پایان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل، حکومت ایران از اجرای احکام اعدام، به‌دنبال ایجاد ترس و هراس میان مردم است.

سازمان عفو بین‌الملل، در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود، نسبت به اجرای حکم اعدام محمد قبادلو، ۲۲ ساله، ابراز نگرانی کرده است.

حکم اعدام محمد قبادلو، ۱۰ روز پیش، در دیوان عالی کشور تایید شده است. قبادلو متهم به «افساد فی‌الارض» شده است و سازمان عفو بین‌‌الملل محاکمه او را «ساختگی» توصیف کرده است و تاکید کرده که حکم اعدام این معترض، بر اساس «اعتراف‌های اجباری» صادر شده است.

همزمان، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه در گزارشی، ضمن اشاره به احکام اعدام در ایران، به‌نقل از معترضان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور نوشت محکوم کردن این اعدام‌ها و سرکوب‌ها کافی نیست. کشورهای غربی، به‌طور مشخص اتحادیه اروپا، باید اقدامات عملی مشخص، از جمله «قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی» را در دستور کار قرار دهد.