آذربایجان اولین سفیر باکو در اسرائیل را منصوب کرد 

مختار ممدوف، سفیر باکو در اسرائیل قبلا در وزارت خارجه و وزارت آموزش آذربایجان فعالیت کرده است

مختار ممدوف، سفیر آذربایجان در اسرائیل- Azertac خبرگزاری رسمی آذربایجان

آذربایجان روز چهارشنبه ۲۱ دی، اولین سفیر خود در اسرائیل را منصوب کرد. این اقدام باکو همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها با همسایه بزرگ جنوبی‌اش، ایران، صورت گرفته است. 

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان با امضای فرمانی، مختار ممدوف، یک مقام کهنه‌کار که قبلا سمت‌هایی در وزارت خارجه و آموزش‌وپرورش آذربایجان داشته است، را به عنوان اولین فرستاده‌ باکو به اسرائیل پس از ۳۰ سال روابط دوجانبه، منصوب کرد. 

اسرائیل از اوایل دهه ۱۹۹۰ در باکو سفارت داشت و در سال‌های اخیر از حامیان نظامی عمده آذربایجان بوده است. اسرائیل از جمله در جریان مناقشات آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، از باکو حمایت دیپلماتیک کرد. در این مناقشه تهران از ارمنستان پشتیبانی کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آذربایجان حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی اسرائیل را تامین می‌کند و علی‌اف و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تقویت روابط بین دو کشور استقبال کرده‌اند.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان آذربایجان و ایران بر سر گرمی روابط باکو و اسرائیل، پارلمان آذربایجان در نوامبر گذشته قانونی را تصویب کرد که راه را برای افتتاح اولین سفارت این کشور در اسرائیل هموار کرد. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته اسرائیل را به حضور نظامی و اتحاد مخفیانه با آذربایجان متهم کرد.

باکو این ادعاها را رد کرد، اما ایران تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را در امتداد مرز با آذربایجان برگزار کرد و علی‌اف در واکنش، عکسی از خود را در کنار پهپادهای انتحاری اسرائیلی که در آذربایجان ساخته می‌شوند، منتشر کرد. 

سفارت جمهوری آذربایجان در تل آویو که محل استقرار اکثر سفارتخانه‌های خارجی در اسرائیل است، مستقر می‌شود. 

مختار ممدوف، سفیر باکو در اسرائیل، متولد ۱۹۸۳ در باکو و ۴۰ ساله است. او از دانشگاه دولتی باکو لیسانس روابط بین‌الملل گرفته و درجه فوق لیسانسش را در رشته مطالعات اروپایی از «کالج اروپا» در بلژیک اخذ کرده است. او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ در وزارت خارجه آذربایجان و از جمله در سفارت آذربایجان در باکو در مناصب مختلف کار کرد و قبل از این که به عنوان سفیر کشورش در اسرائیل منصوب شود، معاون وزیر علوم و آموزش بود.