روسیه در دریای نروژ موشک‌های مافوق صوت شلیک کرد

نروژ، بر خلاف سوئد و فنلاند، از اعضای قدیمی و فعال پیمان نظامی آتلانتیک شمالی به‌حساب می‌آید

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد یک کشتی جنگی مجهز به تسلیحات مافوق صوت، مجموعه تمرین‌های نظامی را در دریای نروژ برگزار کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه دهم ژانویه (۲۰‌دی‌ماه)، اعلام کرد خدمه ناوچه «آدمیرال یگان گورشکوف اتحاد جماهیر»، یک رزمایش دفاع هوایی را در برابر حمله‌های شبیه‌سازی‌شده دشمن‌ فرضی انجام داده‌اند.

هفته پیش، به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ناوچه آدمیرال یگان گورشکوف به اقیانوس اطلس اعزام شد. بر اساس گزارش‌ها، این کشتی جنگی مجهز به نسل جدیدی از موشک‌های کروز مافوق صوت است. 

رویترز در ادامه گزارش روز سه‌شنبه خود نوشت اعزام این کشتی جنگی به اقیانوس اطلس پیام روشنی برای کشورهای غربی است که مسکو از مواضع خود در جنگ اوکراین عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ناوچه آدمیرال گورشکوف، مجهز به موشک‌های راهبردی مافوق صوت موسوم به «تسیرکُن» (Tsirkon) است. به‌گزارش رویترز، سرعت این موشک‌ها ۹ برابر سرعت صوت است و بردشان به بیش از هزار کیلومتر می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، ایالات متحده را تهدید کرده بود که به‌زودی موشک‌های مافوق صوت روسیه، به سواحل ناتو نزدیک خواهند شد.

مقام‌های نظامی روسیه، تلاش می‌کنند از موشک‌های مافوق صوت نسل جدید خود، به‌عنوان ابزاری در برابر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی ایالات متحده استفاده کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر، ابراز نگرانی کرده بود که سامانه‌های پیشرفته و پدافند دفاع هوایی آمریکا ممکن است روزی موشک‌های هسته‌ای روسیه را ساقط کند.

نروژ، بر خلاف سوئد و فنلاند، از اعضای قدیمی و فعال پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، ناتو به‌حساب می‌آید.

نروژ از سال ۱۹۴۹، از زمان تشکیل ناتو، عضو این ائتلاف نظامی است و نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر نیز با روسیه مرز مشترک زمینی دارد.

بیشتر از جهان