دولت آلمان پنج هزار بورس تحصیلی برای زنان افغانستان در نظر گرفت

زنان افغان می‌توانند در کشورهای بنگلادش، قرقیزستان و پاکستان تحصیل کنند

وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان با همکاری سرویس تبادل دانشگاهی این کشور (DAAD) در نظر دارد به زنانافغان که طالبان آن‌ها را از ادامه تحصیل محروم کرده‌اند، پنج هزار بورس تحصیلی تخصیص دهد.

وب‌سایت وزارت توسعه آلمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کمک‌هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های معتبر سه کشور بنگلادش، قرقیزستان و پاکستان ارائه می‌شوند.

سونیا شولزه، وزیر همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان، در این زمینه گفت: «با وجود محروم شدن زنان افغانستان از تحصیل در حکومت طالبان، ما هرگز از جست‌وجوی راهی برای ادامه تحصیل زنان دست بر نخواهیم داشت.»

او افزود: «سیاست طالبان نه‌تنها تحقیر زنان است، بلکه برای توسعه افغانستان نیز مسموم است. محرومیت کردن نیمی از جمعیت از فرصت‌ تحصیل توان آینده این کشور را از بین می‌برد. بدون زنان تحصیلکرده، راهی برای رهایی از گرسنگی و فقر وجود ندارد. حضور آن‌ها در سازمان‌های امدادرسان هم ضروری است. طالبان باید ممنوعیت‌هایی را که زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لغو کنند.

به گفته شولزه، یکی از راه‌هایی که برای ادامه تحصیل زنان افغان در نظر گرفته شده، تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشورهای همسایه است.

در همین حال، جویبراتو موکرجی، رئیس برنامه تبادل دانشجو دانشگاه‌های آلمان هم می‌گوید که برنامه جدید بورسیه یک ساختار مهم به منظور توانمندسازی زنان جوان برای آماده شدن برای دانشگاه و حمایت از پناهجویان زن افغان با بورسیه‌های لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه‌های منطقه است.

به گفته او، وضعیت فعلی برای مردم افغانستان، «یک فاجعه» است و به‌ویژه زنان جوان ضربه سختی خورده‌اند: «از آنجا که آن‌ها از دانشگاه‌ها کنار گذاشته شده‌اند، فرصت شرکت در زندگی اجتماعی برایشان دیگر به‌سختی ممکن است و از هرگونه فرصت آموزش آکادمیک محروم شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورسیه آلمان برای زنان افغان در حال حاضر در سه کشور بنگلادش، قرقیزستان و پاکستان متمرکز است.

در بنگلادش، قرار است دانشگاه آسیایی زنان در شهر چیتاکونگ در هماهنگی با برنامه DAAD به زنان افغان بورسیه کارشناسی به اعطا کند. در قرقیزستان، دانشگاه آمریکایی آسیای مرکزی در شهر بیشکک، به زنان افغان بورس کارشناسی ارشد خواهد داد. در پاکستان هم از طریق برنامه DAAD بورسیه‌های چهارساله کارشناسی و دو ساله کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف به زنان افغان ارائه خواهد شد. این برنامه تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد یافت و حدود پنج هزار زن افغان از آن‌ها استفاده خواهند کرد. در کنار آن، کمیساریای سازمان ملل متحد در امور مهاجران نیز از این برنامه را حمایت می‌کند و کمک‌های لازم را در اختیار زنان افغان قرار خواهد داد.

گروه طالبان پس از قدرت گرفتن در افغانستان، زنان را از جامعه حذف کردند. آنان در نخست درهای مدارس را به روی دختران کلاس ششم به بالا بستند و پس از آن دانشجویان دختر را از تحصیل در دانشگاه محروم کردند. در آخرین مرحله هم در حالی که زنان شاغل در ادارات دولتی، پیش‌تر از کار بیکار شده بودند، زنان را از کار در موسسات خصوصی نیز منع کردند.

جامعه جهانی به این رویکرد‌های افراطی طالبان واکنش تندی نشان داد و کشورهای مختلف جهان اعلام کردند که زنان و دختران افغان را تنها نخواهند گذاشت.