عمران خان درباره درگیر شدن پاکستان در «جنگ بی پایان علیه تروریسم» هشدار داد

نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت در جنگ با طالبان پاکستان نباید از آمریکا کمک خواست

عمران خان درباره تمایل دولت پاکستان به کمک گرفتن از آمریکا برای جنگ با طالبان پاکستانی هشدار دادــARIF ALI / AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، از طرح نظامی دولت شهباز شریف برای سرکوب تحریک طالبان پاکستان در مخفیگاه‌های این گروه در افغانستان، انتقاد کرد و هشدار داد که درگیر شدن با طالبان افغانستان ممکن است به جنگی بی‌پایان علیه تروریسم منجر شود.

او همچنین با انتقاد از سخنان رنا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، که گفته بود ارتش پاکستان بر اساس حقوق بین‌الملل حق دارد پناهگاه‌های طالبان پاکستانی در افغانستان را هدف قرار دهد، اظهارات او را «غیرمسئولانه» خواند.

عمران خان که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مرتبط به تروریسم در اسلام‌‌آباد صحبت می‌کرد، درباره افزایش تنش میان پاکستان با طالبان افغانستان هشدار داد و تاکید کرد که پاکستان از تیرگی این روابط آسیب می‌بیند. او در مورد عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه تحریک طالبان پاکستان هم گفت: «عملیات نظامی می‌تواند بخشی از یک طرح صلح باشد، اما هرگز به‌تنهایی موفق نیست.»

روزنامه پاکستانی داون که سخنان عمران خان را بازتاب داده، نوشت که عمران خان در مورد تمایل دولت پاکستان به کمک گرفتن از آمریکا در جنگ با طالبان پاکستانی نیز هشدار داده است. عمران خان که پیش از این دولت آمریکا را متهم کرده بود در کنار زدن او از قدرت نقش دارد، گفت: «پاکستان نباید از ایالات متحده کمک بگیرد. اگر حملات پهپادی انجام شود، بین مردم محلی اختلاف‌های داخلی ایجاد خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا گزارش‌هایی در مورد درخواست کمک پاکستان از آمریکا در زمینه مبارزه با طالبان پاکستانی منتشر شده است. هفته گذشته، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در سخنانی گفت که آمریکا آماده است با پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کند. هنوز مشخص نیست آیا آمریکا در اقدام نظامی به منظور سرکوب تحریک طالبان پاکستان در نوار مرزی افغانستان و پاکستان شرکت می‌کند یا نه، اما تا پیش از اوت ۲۰۲۱ که قرارگاه نظامیان آمریکایی در افغانستان دائر بود، نیروهای هوایی ارتش آمریکا هرازگاه حملاتی را علیه فرماندهان تحریک طالبان پاکستان و القاعده در خاک افغانستان و پاکستان راه‌اندازی می‌کردند.

تحریک طالبان پاکستان اواخر نوامبر، اعلام کرد که به آتش‌بس با دولت پاکستان پایان می‌دهد. پس از آن، حملات این گروه به قرارگاه‌های و کاروان‌های نظامی دولت پاکستان در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختون‌خوا افزایش یافت. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ مرکز مطالعاتی متریکس مگ، در این سال، ۲۸۲ نظامی پاکستانی در حملات تروریستی که بیشتر آن‌ها را تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان ترتیب داده بودند، کشته شدند.

بر اساس یافته‌های این مرکز مطالعاتی، سال ۲۰۲۲ برای نظامیان پاکستانی مرگ‌بارترین سال در یک دهه گذشته بود.

بیشتر رهبران دولت پاکستان معتقدند که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در استان‌های شرقی افغانستان که با پاکستان هم‌مرزند حضور دارند و حملات در داخل پاکستان را از بیرون این کشور سازماندهی می‌کنند.