ادامه صدور احکام اعدام و قتل حکومتی در گوشه و کنار ایران

جمهوری اسلامی ایران تاکنون چهار شهروند معترض را اعدام کرده است

صدور احکام اعدام علیه معترضان در دادگاه‌های انقلاب شهرهای مختلف ایران با وجود واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده، همچنان ادامه دارد. وب‌سایت حال‌وش روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌، از صدور حکم اعدام ابراهیم نارویی، شهروند ۲۵ ساله بلوچ در شعبه ۶ دادگاه انقلاب زاهدان خبر داد.

بر اساس این گزارش، ابراهیم نارویی روز ۱۱ مهر در منطقه محل سکونتش در جاده قدیم زاهدان بازداشت و پس از یک هفته شکنجه در بازداشتگاه به اعتراف اجباری وادار شد. گفته می‌شود این شهروند بلوچ در حالی به اتهام محاربه در دادگاه محاکمه شد که به وکیل انتخابی دسترسی نداشت. ایندیپندنت فارسی هنوز نتوانسته‌ است به‌طور مستقل این خبر را تایید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر، سه تن دیگر از بازداشتی‌های اخیر زاهدان به نام‌های منصور دهمرده، کامبیز خروت و شعیب میربلوچ‌زهی ریگی نیز به اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس اعلام خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، در شمال ایران نیز جواد روحی با اتهام «افساد فی‌الارض و محاربه» به اعدام محکوم شد. رئیس‌کل دادگستری استان مازندران ادعا کرد که جواد روحی در مرحله دادسرا و دادگاه وکیل انتخابی معرفی نکرد و به همین دلیل وکیل تسخیری داشت. حکم جواد روحی در دیوان عالی کشور قابل فرجام‌خواهی است.

بر مبنای گزارش تلویزیون ایران‌ اینترنشنال، مهدی محمدی‌فرد و کیمیا جوادی نیز در پرونده‌ای مشابه با جواد روحی به اعدام محکوم شده‌اند.

حسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان، روز سه‌شنبه از طرح اتهام محاربه علیه پوریا جواهری، شهروند ساکن کامیاران، خبر داد؛ اتهامی که می‌تواند به صدور حکم اعدام برای او منتهی شود. پوریا جواهری روز ۸ آذر در جریان اعتراض‌ها بازداشت شد. بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، پوریا جواهری به شلیک با اسلحه ساچمه‌ای به ماموران انتظامی متهم است.

خبرگزاری قوه قضاییه روز دوشنبه ۱۹ دی‌ از صدور حکم اعدام برای سه تن از متهمان پرونده خانه‌اصفهان خبر داد. صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی در پرونده‌ای که ابهام‌های زیادی درباره آن وجود دارد، به اتهام «ارتباط با سازمان‌های تروریستی» به اعدام محکوم شدند.

صالح میرهاشمی مربی کاراته است. خانواده‌ او گفته‌اند تمام دندان‌های صالح زیر شکنجه شکسته و پرده گوش او نیز پاره شده است. انتشار یک فایل صوتی از مجید کاظمی نیز آشکار می‌کند که او در زندان به‌شدت شکنجه شده است. او به همراه برادرش حسین بازداشت شد. بر اساس گزارش حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر، حسین دو ماه پس از بازداشت با دنده و دندان‌های شکسته آزاد شد. خانواده‌ آن‌ها می‌گویند حسین را تمام این مدت زیر شکنجه نگه داشتند تا از مجید اعتراف اجباری بگیرند. با وجود این، مجید در دادگاه اعلام کرد اتهاماتش را قبول ندارد و هرچه گفته، زیر شکنجه بوده است.

 سعید یعقوبی نیز پدر و مادری سالخورده دارد و نان‌آور خانواده‌ است. روز سه‌شنبه ویدیویی از پدر و مادر سالمند او در رسانه‌های اجتماعی همرسانی شد که از مردم ایران برای آزادی فرزندنشان کمک می‌خواهند.

مرکز رسانه قوه قضاییه روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اجرای حکم اعدام محمد بروغنی و محمد قبادلو به دلیل «پایان نیافتن تشریفات قانونی» فعلا در دستور کار نیست اما نگرانی‌ها درباره خطر اجرای حکم این دو معترض زندانی همچنان ادامه دارد.

نهادهای حقوق بشری کردستان خبر داده‌اند که فرهاد طه‌زاده، معترض محکوم به اعدام، از زندان اشنویه به زندان مرکزی نقده منتقل شده است و احتمال اجرای حکم اعدام او وجود دارد. فرهاد و برادرش فرزاد، سوم مهرماه در اشنویه بازداشت شدند.

گزارش اخیر سازمان حقوق بشر ایران حاکی از آن است که دست‌کم ۱۰۹ معترض بازداشتی در خطر اعدام قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران تاکنون چهار معترض را اعدام کرده‌ است. محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی با احکامی که در دادگاه‌های انقلاب صادر شدند، پای چوبه دار رفتند. بررسی‌های هرانا نیز نشان می‌دهد که در جریان اعتراض‌ها تاکنون ۵۲۰ تن از جمله ۷۰ کودک در اثر برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی و انتظامی کشته شده‌اند.

اجرای احکام اعدام معترضان موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشت؛ با این حال قوه قضاییه در پی اجرای فرمان علی خامنه‌ای برای مجازات معترضان، صدور احکام را با شتاب دنبال می‌کند.