سطح هشدار همه‌گیری کرونا دوباره بررسی می‌شود

به‌باور بسیاری از کارشناسان، با توجه به‌شمار بالای مبتلایان در چین، هنوز خیلی زود است که سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار را پایین بیاورد

سه سال پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، حالا سازمان بهداشت جهانی قرار است برای نخستین بار درباره اینکه آیا شیوع ویروس کرونا، همچنان یک «وضعیت اضطراری» برای سلامت عمومی در سطح جهانی به‌شمار می‌رود یا خیر، تصمیم‌‌گیری کند. 

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی‌ماه)، به‌نقل از سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، نوشت: «اعضای کمیته این سازمان، روز ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن‌ماه)، در ژنو تشکیل‌ جلسه خواهند داد. ارزیابی میزان خطر کنونی شیوع ویروس در دستور کار نشست است.»

به‌ گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، در نشست آتی کمیته سازمان، بررسی خواهد شد که آیا همه‌گیری ویروس کرونا، کماکان در «بالاترین سطح هشدار» قرار دارد یا نه و بعد از آن، اعضای کمیته دیدگاه‌های مشورتی خود را با تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، در میان می‌‌گذارند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش روز سه‌شنبه خود، به‌نقل از چند کارشناس سلامت عمومی نوشت: «با توجه به‌شمار بالای مبتلایان در چین، هنوز خیلی زود است که سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار خود را پایین بیاورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های گذشته، دولت چین از سیاست موسوم به «کووید صفر» فاصله گرفته است.

به‌دنبال تسهیل مقررات محدود‌کننده در چین، شمار مبتلایان در این کشور به‌طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.

هم‌زمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس، به‌نقل از هانس کلوگه، مدیر دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی، نوشت: «بر پایه اطلاعات و داده‌هایی که دولت چین در اختیار مقام‌های اروپایی قرار داده است؛ در این لحظه، هیچ «تهدید فوری» متوجه کشورهای اروپایی نیست. اما مقام‌های اروپایی، برای ارزیابی دقیق‌تر به اطلاعات بیشتر و منظم‌‌تر نیاز دارند.»

جدا از کشورهایی اروپایی، طی چند هفته گذشته، برخی دیگر از کشورها، از جمله استرالیا و کانادا، مسافرانی را که از چین وارد می‌شوند، ملزم کرده‌اند قبل از سوار شدن به هواپیما، نتیجه منفی آزمایش کرونا خود را ارائه دهند.

به باور بسیاری از کارشناسان سلامتی عمومی، افزایش شمار مبتلایان در چین می‌تواند به شکل‌گیری و انتشار سویه‌های جدیدی از ویروس کرونا بینجامد که واکسن‌های فعلی در برابر آن‌ها، کارایی‌ لازم را نخواهند داشت.