جشنواره ادبی اکرم عثمان، پلی برای اتصال ادبیات داستانی فارسی و پشتو

این جشنواره برای گرامیداشت اکرم عثمان و با هدف تقویت ادبیات داستانی برگزار می‌شود

جشنواره ادبی اکرم عثمان بر ادبیات داستانی دو زبان فارسی و پشتو متمرکز است- عکس:فرید اروند

دور سوم جشنواره ادبی اکرم عثمان که جمعی از نویسندگان و فرهنگیان افغان مقیم سوئد به راه انداخته‌اند، در حال برگزاری است. باشگاه فرهنگی فردا این جشنواره را سال ۲۰۱۹ در استکهلم، پایتخت سوئد، بنیان‌ گذاشت اما به دلیل محدودیت‌هایی که همه‌گیری کرونا ایجاد کرد، نخستین برنامه رسمی و حضوری آن مه ۲۰۲۲ در استکهلم برگزار شد. در این سال، حضرت وهریز، نویسنده و مترجم افغان، برنده ویژه این جشنواره معرفی شد.

جشنواره ادبی اکرم عثمان ویژه ادبیات داستانی است و هر دوره با انتشار فراخوان، از نویسندگان دعوت می‌کند تازه‌ترین آثار خود از جمله داستان‌های کوتاه را به این جشنواره بفرستند.

آصف سلطان‌زاده، از نویسندگان معروف افغانستان، دبیر این جشنواره است و با کمک چند تن از نویسندگان، آثار ارسالی به این جشنواره را برای راه یافتن در دور نهایی ارزیابی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحیم غفوری، از برگزارکنندگان جشنواره ادبی اکرم عثمان، در مورد شکل‌گیری این جشنواره به ایندیپندنت فارسی گفت: «بعد از فوت دکتر اکرم عثمان، ما در باشگاه فرهنگی‌هنری فردا به منظور گرامیداشت جایگاه والا و آثار ادبی درخشان آن زنده‌یاد تصمیم گرفتیم هر سال یک جشنواره ادبی به نام «جایزه ادبی اکرم عثمان» برگزار کنیم. هدف از اهدای این جایزه تجلیل از مولفان داستان‌های کوتاه برجسته، بدیع و پیشرو ادبی و نیز رشد و ارتقای زبان و ادبیات داستانی فارسی و پشتو است.»

اکرم عثمان که سال ۲۰۱۷ در سوئد درگذشت، از نویسندگان مطرح افغانستان و متولد هرات بود که تا مقطع دکترا در دانشگاه تهران تحصیل کرده بود. «کوچه ما»، «مردها را قول است»، «وقتی نی‌ها گل می‌کنند» و «قحط‌سالی» از جمله رمان‌ها و داستان‌های کوتاهی‌اند که از اکرم عثمان به جا مانده‌اند. سینماگران افغان برخی داستان‌های کوتاه اکرم عثمان را دستمایه ساخت فیلم قرار داده‌اند.

رحیم غفوری افزود که معرفی چهره‌های برتر و تازه‌کار در عرصه داستان‌نویسی افغانستان، برقراری پیوند فرهنگی و ارتقای شناخت مردمان فرهنگ‌های مختلف از طریق ادبیات داستانی، انطباق و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های ادبیات داستانی و اجرای فعالیت‌های ادبی و فرهنگی مشترک از اهداف اساسی این جشنواره به شمار می‌روند.

فعالیت انجمن‌های ادبی در افغانستان در سال‌های اخیر رونق گرفته بود و در بیشتر شهرها، نشست‌های هفتگی خواندن داستان، شعر و نقد ادبی برگزار می‌شد، اما با فروپاشی دولت جمهوری و سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از نویسندگان، شاعران و فعالان فرهنگی افغانستان را ترک کردند. با وجود این، هنوز برخی انجمن‌های فرهنگی و ادبی که ادبیات فارسی و پشتو را دنبال می‌کنند، در کابل و برخی از شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بیشتر این انجمن‌ها حول محور یک زبان کار می‌کنند، اما جشنواره ادبی اکرم عثمان بر دو زبان فارسی و پشتو متمرکز است و در فراخوانی که برای دعوت از نویسندگان منتشر کرده، از داستان‌نویسان به هر دو زبان دعوت کرده است آثارشان را به جشنواره بفرستند.

برندگان دور سوم جشنواره ادبی اکرم عثمان شامل سه داستان کوتاه برتر فارسی و سه داستان کوتاه برتر پشتو، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در برنامه‌ای با حضور برندگان در استکهلم معرفی می‌شوند.

بیشتر از فرهنگ و هنر