شاعران آمریکایی: از حمله به نویسندگان و شاعران ایرانی ویرانیم

صدها شاعر و نویسنده ایرانی نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری اهالی قلم شده‌اند

ده‌ها شاعر و نویسنده با اتهام‌های امنیتی بازداشت شده‌اند-کانون نویسندگان ایران

در پی شدت یافتن موج دستگیری‌ نویسندگان و شاعران و سرکوب خشونت‌آمیز مردم معترض ایران، گروهی از شاعران شناخته شده آمریکایی در نامه‌ای مشترک خطاب به نویسندگان و شاعران دربند ایرانی نوشتند که شما را می‌بینیم و در کنارتان خواهیم ماند و می‌خواهیم آثار آینده شما را بخوانیم.

این نامه را چارلز برنشتاین، شاعر مطرح آمریکایی و شمار دیگری از سرآمدان شعر و ادبیات در آمریکا از جمله آن والدمن، پیر جوریس، سوزان هاو، تایرون ویلیامز، جیمز شری، پاتریشیا اسپیرز جونز، بروس اندروز امضا کرده‌اند. نویسندگان این نامه که عمرشان را وقف آزادی بیان کرده‌اند، می‌گویند از حمله به نویسندگان و شاعران در ایران ویران شده‌اند.

به گفته آنان در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ایران، حمله به شاعران و نویسندگان آن‌گونه که باید رسانه‌ای نشده است. شاعران آمریکایی خطاب به همتایان ایرانی‌شان تاکید کردند که شعر آنان مهم است و باید در آینده خوانده شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در این نامه که به امضای ۲۷ شاعر آمریکایی رسیده، به فهرستی طولانی از شاعران، نویسندگان و مترجمان در بند ایرانی اشاره شده و آمده است: «هم در آمریکا و هم در ایران شعر مهم است و زندانی شدن ادیبان ایرانی حمله به همه ماست.»

آتفه چهارمحالیان، امیرحسین بریمانی، سعید هلیچی، نازنین کی‌نژاد، آرش گنجی، علیرضا ایزدی، حمید جعفری نصرآبادی، توماج نورایی، آرش رمضانی، امیرحسین آتش، نصیبه نامی‌فر، محمد طراوت روی، کاوه و یاشار دارالشفا، رضا خندان مهابادی، کیوان مهتدی، خسرو صادقی بروجنی، نازنین محمدنژاد، کیوان باژن، ریزان احمدی، کرم‌الله سلیمانی، مژگان کاووسی، مهوش ثابت، ارغوان وثوق انصاری، محسن زهتابی، حنیف خورشیدی، محمد رضائیان و فرهنگ روشنی، نویسندگان و شاعرانی‌اند که در این نامه از آنان نام برده شده است.

اسامی نویسندگان و شاعران دربند را سپیده جدیری، شاعرایرانی مقیم آمریکا در اختیار شاعران مطرح آمریکایی گذاشته است.

پیش‌تر ۶۰۰ نویسنده و شاعر مطرح ایرانی نیز در بیانیه‌ای دستگیری گسترده اهالی قلم را محکوم کرده و خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» آنان شده بودند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان بیانیه فهرست «رو به افزایش» بازداشت ضربتی جامعه ادبی را «نگران‌کننده‌» توصیف کردند و افزودند: «ما از صدر تا ذیل حاکمیت دیگر چیزی نمی‌بینیم و نمی‌یابیم که بخواهیم دستمایه گفت‌وگو کنیم.»

شاعران و نویسندگان ایران خطاب به مردم ایران و هم‌صنف‌های خود در سراسر جهان اعلام کردند که «جان یاران دربند خود را در هر شهر و استانی که گرفتار آمده‌اند، در خطر جدی» می‌بینند.

کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قلم اعلام کرد که از آغاز جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران در شهریور ۱۴۰۱ هزاران نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. میان بازداشت‌شدگان نام ده‌ها نویسنده نیز به چشم می‌خورد که تعدادی از آنان هنوز در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند.