روبرتو مارتینز؛ انتخاب اسپانیایی برای سربلندی پرتغال

سرمربی سابق بلژیک، سرمربی جدید پرتغال اعلام شد

انتخاب مارتینز از آن رو نامنتظره است که پرتغال در سال‌های گذشته مربیان مطرحی داشته است-FADEL SENNA / AFP

فدراسیون فوتبال پرتغال پس از قطع همکاری با فرناندو سانتوز، روبرتو مارتینز اسپانیایی را در مسند سرمربی جدید این تیم برگزید. سانتوز از سال ۲۰۱۴ روی نیمکت پرتغال نشست و دو سال بعد موفق شد با قهرمانی در یورو ۲۰۱۶، بزرگ‌ترین افتخار تیم ملی کشورش را به دست آورد. موفقیت دیگر او نیز قهرمانی در نخستین دوره لیگ ملت‌های اروپا بود، ولی شکست در یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ برابر مراکش، به قیمت پایان دوره هشت ساله مربیگری‌اش در تیم ملی پرتغال تمام شد.

مارتینز هم در قطر حاضر بود و نه‌تنها موفقیتی به دست نیاورد، که تیمش، تیم بلژیک، در همان مرحله گروهی حذف شد. با این حال، فدراسیون فوتبال پرتغال تصمیم گرفت این مربی را به جانشینی سانتوز برگزیند.

 مارتینز که سابقه مربیگری در سوانزی، ویگان و اورتون در لیگ برتر انگلستان را هم دارد، شش سال روی نیمکت بلژیک بود و در اکثر این سال‌ها تیمش در صدر جدول رنکینگ فیفا قرار داشت،  ولی این هدفی نبود که فدراسیون این کشور برای آن سراغ این مربی اسپانیایی رفت. آن‌ها امید داشتند که مارتینز بتواند با نسل طلایی فوتبال بلژیک به قهرمانی برسد، ولی فقط در جام جهانی ۲۰۱۸ توانستند به جام نزدیک شوند.  بلژیک در پای فینال مغلوب فرانسه شد؛ تیمی که در نهایت جام قهرمانی را در روسیه بالای سر برد.

انتخاب مارتینز از آن رو نامنتظره است که پرتغال در سال‌های گذشته مربیان مطرحی داشته است، و با این حال، فدراسیون فوتبال این کشور ترجیح داد سراغ یک مربی اسپانیایی برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارتینز در جریان معارفه‌اش گفت: «خشنودم که یکی از مستعدترین تیم‌های جهان را نمایندگی خواهم کرد. در جریانم که توقعات از این تیم بالا است.  ولی ما همراه فدراسیون یک تیم کاملیم و در کنار هم برای رسیدن به اهداف‌ خود تلاش خواهیم کرد.»

یکی از پرسش‌های مهم درباره تیم ملی پرتغال، آینده کریستیانو رونالدو است. انتقاد از این بازیکن ۳۷ ساله پیش از جام جهانی شروع شد و او در جام جهانی هم گاهی روی نیمکت می‌نشست. مارتینز پاسخ صریحی درباره آینده رونالدو نداد و گفت: «می‌خواهم با تمام ۲۶ بازیکن حاضر در جام جهانی تماس بگیرم. رونالدو هم در این فهرست بود. باید بنشینیم و صحبت کنیم.»

 رونالدو که به تازگی به النصر عربستان رفته است، تمایلی به خداحافظی از تیم ملی پرتغال ندارد و تصمیم درباره رکورددار گل ملی جهان، ماموریت مهمی برای مارتینز است.

سرمربی جدید پرتغال همچنین درباره رویای قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ گفت: «همیشه باید رویاهای بزرگی داشته باشید، ولی باید فرایند را هم در نظر بگیریم. پیش از هر چیز، باید به این مسابقات صعود کنیم و پس از آن، رویای ما شروع می‌شود.»

بیشتر از فوتبال