درصد بالایی از مردم بریتانیا معتقدند برگزیت به آتش تعصب دامن زده

نخست وزیر اسبق بریتانیا: حزب محافظه کار به احساسات ملی‌گرایانه دامن می‌زند

گوردون براون،رهبر حزب کارگر بریتانیا یازدهم ماه مه سال 2010  استعفای خود را از نخست وزیری اعلام کرد LEON NEAL / AFP

گوردون براون، نخست وزیر اسبق بریتانیا (از حزب کارگر)، هشدار داده است که یک کارزار انتخاباتی نفاق افکن می‌تواند اوضاع سیاسی کشور را دچار بی ثباتی بیشتری کرده و جناح‌های سیاسی را بیش از پیش از هم دور کند.

آقای براون روز دوشنبه در اظهار نظر در مورد انتخابات قریب الوقوع بریتانیا، حزب محافظه کار را متهم کرد که به «ناسیونالیسم انگلیسی» (توضیح: انگلستان بخشی از بریتانیاست) دامن می‌زند. او مسئله عضویت در اتحادیه اروپا را یک «زهر» برای زندگی ملی بریتانیا توصیف کرد. 

اما آقای براون در اشاره به اختلافات میان شمال و جنوب و کشمکش میان غنی و فقیر گفت اکنون «شکاف‌های تلخ» کشور «تنها در ارتباط با برگزیت نیست». او گفت این‌ها همه، همراه با «چهار ملتی که چندی پیش بریتانیای کبیر یکپارچه را تشکیل می‌دادند (توضیح: اسکاتلند، انگلستان، وِیلز و ایرلند شمالی) تبدیل به خطوط بالقوه شکاف شده‌اند. 

اقای براون در اجلاس گروه مخالف نژادپرستی «امید نه نفرت» در لندن گفت: «بیش از یک انتخابات ـ شاید یک نسل ـ لازم است تا شکاف‌های رو به گسترش کشورمان از میان برود و زهری که به گونه‌ای فزاینده زندگی ملی‌مان را مسموم می‌کند، خارج شود. 

«هفتاد و هفت درصد – اکثریت عظیمی از مردم بریتانیا ـ اکنون فکر می‌کنند برگزیت به آتش تعصب دامن زده و کشورمان را بیش از پیش دستخوش اختلاف می‌کند».

او افزود: «با توجه به این که تعداد بیشتری از نمایندگان پارلمان بخاطر نژادپرستی، تبعیض جنسی، نفرت از همجنس‌گرایی اخراج می‌شوند؛ فعالان بیشتری در شبکه‌های اجتماعی از اینترنت برای آزار و ارعاب مردم استفاده می‌کنند؛ اخبار جعلی که راه جامعه را منحرف می‌کند؛ و با کمال تاسف، این که تعداد چشمگیری از نمایندگان زن پارلمان در رویارویی با تهدید به خشونت، کناره‌گیری می‌کنند؛ شکاف‌های تلخ کشورمان اکنون تنها در ارتباط با برگزیت نیست، بلکه میان شمال و جنوب، غنی و فقیر و میان چهار ملتی است که تا چندی پیش بریتانیای یکپارچه را تشکیل می‌داد.  

«با توجه به این که حزب ملی اسکاتلند به یک جدایی "بسیار سخت" (از سایر نقاط بریتانیا) تهدید می‌کند، و این که حزب محافظه کار، ناسیونالیسم انگلیسی را دامن زده و می‌گوید در صورت روی کار آمدن حزب کارگر، حزب ملی اسکاتلند بر انگلستان حکمروایی خواهد کرد، ناسیونالیست‌های هردو طرف بیشتر به بهره برداری از شکاف‌ها علاقه هستند تا از میان برداشتن آن‌ها».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب محافظه کار تاکید کرده که امکان دارد اگر حزب کارگر جرمی کوربین در ائتلاف با حزب ملی اسکاتلند به قدرت برسد، حزب ملی اسکاتلند در مقابل، خواهان برگزاری رفراندوم استقلال دیگری شود. گفته می‌شود این راهبرد در انتخابات سال ۲۰۱۵ علیه «اد میلیبند»، نامزد حزب کارگر برای نخست وزیری، موثر واقع شد.

فعالان تمام احزاب سیاسی بریتانیا نسبت به ایمنی‌شان در جریان انتخابات غیرمعمول که در روزهای کوتاه و تاریک و تب زده زمستان امسال برگزار می‌شود، اظهار نگرانی کرده‌اند.

آقای براون افزود: «در ۱۲ دسامبر امسال (روز انتخابات)، می‌توانیم برخی از چالش‌های عاجل کشور – برگزیت، اقدامات ریاضتی اقتصادی و سازمان خدمات بهداشت عمومی – را حل کنیم و به این منظور به یک دولت کارگر نیازمندیم، اما برای التیام زخم‌های عمیق چند سال اخیر، تمام بریتانیا باید سخت بکوشد.

«بازسازی اتحاد ملی – برای شروع –  مستلزم مبارزه مستقیم با ناسیونالیسم و نژادپرستی تفرقه انداز و دست‌کم قوانین جدیدی است که یهود و اسلام ستیزی را ریشه کن کند.

«این همچنین مستلزم آن است که سیاستمداران به مردم نزدیک شده و با آن‌ها از طریق اجتماعات شهروندی و یک کنوانسیون قانون اساسی تعامل کنند تا عرصه عمومی کشور و نهادی‌های سرخورده جان تازه‌ای به خود بگیرد.  

«و این (بازسازی اتحاد ملی) نیازمند اقداماتی خواهد بود که به ناامنی اقتصادی که زمینه رشد تاسیونالیسم عوامگرایانه است، پایان دهد».

© The Independent