توقف ارسال بسته‌های دلار و افت ارزش پول افغانی

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که ۱۷ میلیون دلار آمریکایی را روز چهارشنبه هفته جاری به مزایده می‌گذارد

روز دوشنبه هر دلار آمریکایی به 90.60 افغانی در «سرای شهزاده کابل» تبادله شده است-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

با توقف ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، ارزش پول افغانی در مقابل دلار آمریکا پایین آمده است.

خبرگزاری باختر که زیر کنترل طالبان فعالیت می‌کند، نوشت که روز دوشنبه، ۱۹ دی (۹ ژانویه)، هر دلار آمریکایی معادل ۹۰.۶۰ افغانی در «سرای شهزاده کابل» مبادله شده است.

فرهاد زیارتجاهی، از صرافان افغانستان، روز دوشنبه به ایندیپندنت فارسی گفت که ۱۰ روز قبل هر دلار آمریکایی تا ۸۸ افغانی مبادله می‌شد، اما حالا هر دلار آمریکایی تا ۹۰ افغانی نیز مبادله می‌شود.

او گفت که دلیل کاهش ارزش افغانی در برابر دلار، تعطیلی دانشگاه‌ها، کاهش کمک‌های خارجی، و توزیع دلار کمکی در بازار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که روز چهارشنبه هفته جاری ۱۷ میلیون دلار آمریکایی را به مزایده می‌گذارد.

این بانک در حساب خود در توییتر، از شرکت‌های صرافی و خدمات پولی خواست که برای شرکت در مزایده این مقدار دلار داوطلب شوند و برندگان مزایده باید حساب‌ خود را تا پایان روزی که داوطلب شدند، تسویه کنند.

این بانک گفت که برندگان مزایده باید مبلغ لازم را کامل و به صورت پول نقد به بانک مرکزی افغانستان تحویل دهند.

از سوی دیگر، خبرگزاری باختر نوشت که روز یکشنبه، ۱۸ دی (۸ ژانویه)، بانک مرکزی ۱۵ میلیون دلار را برای «تقویت بیشتر ارزش پول افغانی» از طریق مزایده به فروش رسانده است.

تا همین اواخرهفته‌‌ای یک تا دو بسته ۴۰ میلیون دلاری پول نقد تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان منتقل می‌شد، اما در واکنش به ممنوعیت آموزش و کار زنان در نهادهای غیردولتی، از ۲۳ آذر تاکنون هیچ بسته کمک نقدی به افغانستان ارسال نشده است.

با اعلام خبرگزاری باختر، از آغاز سلطه طالبان بر افغانستان در مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۳ آذر ماه سال‌ جاری، ۵۴ بسته کمک‌های بشردوستانه به ارزش نزدیک به دو میلیارد دلار آمریکایی به افغانستان ارسال شده است.

در پی صدور فرمان ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی، فعالیت برخی از نهادهای امدادرسان در افغانستان به حالت تعلیق درآمد و کارکنان زن این نهادها نیز بیکار شدند. 

با ادامه توقف کار این نهادها، پول کمی به افغانستان سرازیر خواهد شد و ارزش پول ملی کاهش بیشتری خواهد یافت. 

با سقوط حکومت پیشین افغانستان و پیش از ارسال بسته‌های میلیون دلاری به این کشور، ارزش پول افغانی کاهش چشمگیری یافته بود و در آن زمان، یک دلار آمریکایی تا بیش از ۱۱۰ افغانی نیز مبادله شد. 

بیم آن می‌رود که با کاهش یا توقف کمک‌های خارجی به افغانستان، ارزش پول افغانی بیشتر افت کند و باعث افزایش قیمت مواد اولیه شود.

این در حالی است که مارتین گریفیتث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، اخیرا هشدار داد که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، به روند کمک‌رسانی برای حدود ۲۸ میلیون نفر در این کشور لطمه می‌زند.