طالبان بیش از ۲۴ هزار متکدی را در کابل جمع‌آوری کردند

در پی سلطه طالبان بر افغانستان فقر روز ‌به‌ روز افزایش یافت و شماری از شهروندان افغانستان مجبور شدند برای زنده ماندن به گدایی روی آورند

رهبر نامرئی طالبان در اواسط مرداد ماه سال‌جاری دستور داد که روند جمع‌آوری گداها از شهر کابل آغاز شود-AFP/ADEK BERRY

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز دوشنبه، ۱۹ دی (۹ ژانویه) گزارش داد که ماموران کمیته جمع‌آوری گدایان بیش از ۲۴ هزار متکدی را از مناطق مختلف شهر کابل جمع‌آوری کردند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی طالبان، اواسط مرداد سال‌ جاری با صدور فرمانی، دستور داد که روند جمع‌آوری متکدیان از شهر کابل آغاز شود و به مشکلات آن‌ها نیز رسیدگی شود. 

باختر بر اساس اطلاعات دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، نوشت که ۱۱ هزار و ۶۶۲ تن از گدایان جمع‌آوری‌شده زن‌اند و پس از ارزیابی وضعیت آنان، مشخص شد که ۴۹۸۸ تن از آنان نیازمند واقعی، و ۶۶۱۴ تن نیز متکدیان حرفه‌ای‌اند.

این خبرگزاری مدعی شد، که بیش از ۹۷۰۰ تن از گدایان جمع‌آوری‌شده، کودک‌اند که فقط ۶۸۰ تن از آنان بی‌سرپرست بودند و پس از انگشت‌نگاری، به مراکز آموزشی وزارت کار و امور اجتماعی فرستاده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در گزارش باختر آمده است که بیش از ۱۷۰۰ تن از متکدیان مرد نیز مستحق کمک شناسایی شدند.

 این گزارش ادعا می‌کند، پیش‌تر جمعیت هلال احمر افغانستان روند توزیع کمک‌های نقدی به متکدیان مستحق در شهر کابل را آغاز کرده بود و صدها تن تحت پوشش این نهاد قرار گرفتند.

براساس ادعای این گزارش، در چارچوب این برنامه، ماهانه مبلغ دو هزار افغانی به هر عضو خانواده گدایان پرداخت خواهد شد.

حکومت پیشین افغانستان که از حمایت غرب برخوردار بود، ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به ‌دست طالبان سرنگون شد و با توقف بخش زیادی از کمک‌های خارجی، فقر و بیکاری در این کشور به بالاترین سطح رسیده است.

شماری از شهروندان افغانستان مجبور شدند برای زنده ماندن به گدایی روی آورند و با گذشت یک‌ سال و نیم از حکومت طالبان، دامنه فقر هر روز گسترده‌تر می‌شود.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، چندی پیش گفت که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، به روند کمک‌رسانی برای حدود ۲۸ میلیون نفر در این کشور ضربه می‌زند.

او هشدار داد که اگر طالبان ممنوعیت کار زنان را برطرف نکنند، کمک‌های سازمان ملل ادامه نخواهد یافت.

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران و صنعتگران سرمایه‌های خود را به خارج از کشور منتقل کردند و در نتیجه آن، بسیاری از شهروندان شغل خود را از دست دادند و شمار بیکاران افزایش یافت.

بیشتر از جهان