راهپیمایی ایرانیان فرانسه در لیون به یاد محمد مرادی و قربانیان هواپیمای اوکراینی

شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان‌های فارسی، کردی و فرانسوی از جمله شعارهای اصلی این راهپیمایی بود

تجمع ایرانیان در لیون فرانسه به یاد محمد مرادی و قربانیان هواپیمای اوکراینی- ایندیپندنت فارسی

راهپیمایی ایرانیان ساکن شهرهای مختلف فرانسه، در یادبود محمد مرادی، دانشجوی تاریخ که اخیر در اعتراض به سرکوب خونین مردم ایران و با هدف «رساندن صدای انقلاب مردم ایران به جهانیان» خود را در رود «رون» غرق کرد، و نیز برای بزرگداشت قربانیان هواپیمایی اوکراینی، روز یکشنبه، ۸ ژانویه (۱۸ دی)، در مرکز شهر لیون برگزار شد. این راهپیمایی همچنین از سری رویدادهای حمایت ایرانیان خارج از کشور از جنبش آزادیخواهان ایرانیان به شمار می‌رود که نزدیک به ۴ ماه از آغاز آن می‌گذرد.

راهپیمایی ساعت دو بعد از ظهر یکشنبه از میدان «ترو» در برابر شهرداری مرکزی لیون، با حضور صدها نفر از مشارکت‌کنندگان برگزار شد. تجمع با پخش و همخوانی قطعه «برای...» شروین حاجی‌پور آغاز شد و با تجمع معترضان، راهپیمایی به سمت میدان مرکزی لیون به مسافت دو کیلومتر، آغاز شد.

شرکت‌کنندگان در این تجمع عکس‌هایی از محمد مرادی و کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران را در دست داشتند و در طول راهپیمایی، شعارهای گوناگون ضدحکومتی جنبش آزادیخواهانه مردم ایران را سر دادند. شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان‌های فارسی، کردی و فرانسوی، از جمله شعارهای اصلی این راهپیمایی بود.

راهپیمایی در مسافت دو کیلومتری با پخش ترانه‌ها و نواهای مختلفی که در جریان جنبش مردمی در ایران تولید شده است، ادامه یافت.

این راهپیمایی در میدان «بلکور» لیون به تجمعی همراه با آواز، «پرفرمانس آرت» و سخنرانی پی ‌گرفته شد.

در آغاز تجمع، به یاد محمد مرادی، دانشجوی تاریخ که اخیرا در لیون و با هدف رساندن صدای انقلاب مردم ایران به جهانیان خودکشی کرد، و تمام قربانیان راه آزادی، یک دقیقه سکوت اعلام شد. یک دقیقه سکوت حاضران با اعتراض دختری همراه بود که فریاد می‌زد، «سکوت نکنید، این رژیم جلاد سکوت نمی‌فهمد». با این حال، اکثریت مطلق جمعیت یک دقیقه سکوت را در کمال آرامش رعایت کردند.

پس از یک دقیقه سکوت، نخستین سخنران تجمع که از کلکتیو «زن، زندگی،آزادی» لیون بود، به زبان‌های فارسی و کردی سخنرانی کرد و از اهداف جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفت. پس از آن، یک قطعه موسیقی تولیدشده در جریان جنبش مردمی در ایران، پخش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دوم برنامه، یک دختر ایرانی قطعه‌ای را با آواز سنتی به یاد قربانیان اعتراضات اخیر خواند و پس از آن، پرفرمانسی اجرا شد که در آن، چندین زن و مرد با روسری گردن‌هایشان را به هم بسته بودند.

قسمت بعدی برنامه، سخنرانی دو تن از مقام‌های رسمی منطقه‌ای لیون بود. معاون منطقه هفتم شهر لیون که در جریان جست‌وجوی جسد محمد مرادی در رودخانه رون حضور داشت، در این تجمع سخنرانی کرد و ضمن اشاره به سرکوب مردم ایران به دست رژیم جمهوری اسلامی، حمایت خود و مردم فرانسه را از جنبش آزادیخواهانه زنان ایران اعلام کرد.

پس از او، رئیس گروه اكولوژيك متروپل ليون پشت تریبون قرار گرفت و به حاضران گفت، «مطمئن باشید، جنبش شما پیروز خواهد شد»، و از اعتراضات ایرانیان حمایت کرد.

در بخش پایانی نیز نماینده انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی بیانیه این انجمن را برای جمعیت قرائت کرد.

این تجمع در ساعت پنج عصر در میدان «بلکور» لیون به پایان رسید.

محمد مرادی از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، در تجمعات اعتراضی در لیون فرانسه شرکت می‌کرد و به جنبش اعتراضی مردم ایران بسیار امیدوار بود. او در تجمع ۱۵ اکتبر در لیون برای جمعیتی که برای حمایت از جنبش اعتراضی ایرانیان در میدان «بلکور» لیون جمع شده‌ بودند، سخنرانی کرده و در پایان سخنرانی‌اش چندین بار شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان فرانسه تکرار کرده بود.

اعتراضات سراسری در ایران که بیش از یکصد روز از آغاز آن می‌گذرد، بسیاری از ایرانیان را که دور از ایران زندگی می‌کنند و احساس می‌کنند نمی‌توانند نقش مستقیمی در تحولات ایران داشته باشد، با فشار مضاعف روحی مواجه کرده است چرا که خود را موظف به انجام کاری مفید برای جنبش آزادیخواهی ایرانیان می‌بینند. محمد مرادی نیز از جمله کسانی بود که بر اساس ویدیوهایی که منتشر کرد، احساس می‌کرد که با فدا کردن جانش، می‌تواند باعث بسیج افکار عمومی جهان در حمایت از مردم ایران شود.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.