خودکشی دانشجوی ایرانی در فرانسه با هدف جلب توجه اروپایی‌ها به اعتراضات ایران

برگزاری مراسم یادبود محمد مرادی در لیون فرانسه

محمد مرادی از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران، در تجمعات همبستگی با اعتراض‌ها در لیون فرانسه شرکت می‌کرد- تصویر از ایندیپندنت فارسی

محمد مرادی، دانشجوی ۳۸ ساله رشته تاریخ و اهل کرمانشاه، روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر (پنجم دی‌ماه)، با انتشار دو ویدیو به زبان‌های فارسی و فرانسه از تصمیم خود برای خودکشی خبر داد و دقایقی بعد از انتشار ویدیوها خود را در رودخانه «رون» لیون غرق کرد. او اعلام کرده بود که برای رساندن صدای انقلاب مردم ایران دست این اقدام می‌زند.

محمد مرادی از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران، در تجمعات همبستگی با اعتراض‌ها در لیون فرانسه شرکت می‌کرد و به جنبش اعتراضی مردم ایران بسیار امیدوار بود. او در تجمع ۱۵ اکتبر برای جمعیتی که به‌منظور حمایت از جنبش اعتراضی ایرانیان در میدان «بلکور» لیون جمع شده‌ بودند، سخنرانی و در پایان، چندین‌بار شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان فرانسه تکرار کرد.

اعتراضات سراسری در ایران که بیش از یک‌صد روز است ادامه دارد، بسیاری از ایرانیان خارج از کشور را که احساس می‌کنند نمی‌توانند نقش مستقیمی در تحولات ایران داشته باشد، با فشار مضاعف روانی مواجه کرده است، وضعیتی که کمک‌گرفتن از مشاوره تخصصی و گفت‌وگوی جمعی در میان ایرانیان را به امری ضروری تبدیل کرده است.

محمد مرادی در ویدیویی که به زبان فرانسه در حساب اینستاگرامی‌اش خطاب به فرانسوی‌ها منتشر کرد، با اشاره به اینکه «ما خیلی خیلی از این وضعیت خسته‌ایم»، خواستار حمایت عمومی از انقلاب مردم ایران شد.  او در ویدیوی فارسی نیز اعلام کرد تصمیمی که گرفته، «به‌خاطر مشکلات شخصی نیست» و هدفش از این خودکشی، «کشاندن توجه اروپایی‌ها، کشورهای اروپایی و مردم غربی به مسائل ایران است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد مرادی در بخشی از سخنانش در ویدیویی که منتشر کرده است، می‌گوید: « امیدوارم مرگ من توجه دست‌کم بخشی از رسانه‌ها در خارج از کشور را به خود جلب کند و همین‌طور امیدوارم این پیامی باشد به مردم ایران که فکر نکنند ایرانیان خارج از کشور در غم آن‌ها شریک نیستند و اگر پیش بیاید، نخواهند جانشان را برای آن‌ها فدا کنند. جان من هزاربار قربان ایران و مردم ایران شود. بنابراین من جانم را در این راه فدا می‌کنم. هیچ بیماری روانی و مشکل روانی ندارم و صرفا غم ازدست‌دادن مردمم و درعین‌حال، انجام یک عمل حماسی در مقابله با ابتذال زندگی و به لجن کشیدن عشق و مفاهیم مهمی مثل انسانیت و کرامت انسانی برای من یک دغدغه خیلی خیلی مهم است که حاضرم جانم را برایش فدا کنم. زنده باد آزادی. زن، زندگی، آزادی. شما پیروز هستید و جان کسانی که در این راه جانشان را فدا کردند هدر نخواهد رفت.»

همسر محمد مرادی در لیون فرانسه زندگی می‌کند، اما با توجه به شرایط، امکان اینکه بتوانیم با او گفت‌وگو کنیم، وجود نداشت. ایندیپندنت فارسی هنوز نتوانسته است اطلاعات موثقی از خانواده محمد مرادی کسب کند.

برگزاری مراسم یادبود محمد مرادی در لیون فرانسه

به گزارش ایندیپندنت فارسی روز سه شنبه جمعی از ایرانیان لیون در محلی که محمد مرادی خودش را غرق کرد، جمع شدند و مراسمی به یاد او برگزار کردند. این تجمع با روشن‌کردن شمع و سخنرانی تعدادی از ایرانیان آغاز شد. در ابتدای مراسم ترانه «برای» از شروین حاجی‌پور، به‌طور جمعی خوانده شد و سپس تعدادی از ایرانیان درباره اعتراضات در ایران و اقدام محمد مرادی صحبت کردند و اقدام او را عملی دیگرخواهانه دانستند که هدفش جلب توجه جهانیان به انقلاب ایران بوده است.

این تجمع با حضور رسانه‌های محلی فرانسوی همراه بود که با حاضران در این مراسم مصاحبه کردند تا صدای محمد مرادی را از زبان آن‌ها بشنوند. در پایان مراسم یکی از زنان حاضر، قطعه ای را به یاد محمد خواند و سپس حاضران با شاخه گل‌هایی در دست به روی پل «گلیونی» در نزدیکی دانشگاه لیون ۲ رفتند، جایی که گفته می‌شود محمد مرادی خودش را از آن‌جا به رودخانه انداخته است. شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود، هر یک شاخه گلی را به یاد محمد مرادی به رودخانه انداختند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.