سومین سالگرد کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی: تظاهرات ضد حکومتی در تهران، اصفهان، قزوین و سنندج

مردم شهرهای تهران، کرج، اصفهان، قزوین و سنندج در شامگاه یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهای ضدحکومتی، به مخالفت با جمهوری اسلامی پرداختند

پس از انتشار فراخوان‌های مختلف برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز یکشنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۱، به مناسبت سومین سالگر کشته‌شدگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ در شهرهای مختلف سراسر جهان، شماری از شهرهای ایران از جمله تهران، کرج، اصفهان، قزوین و سنندج نیز شامگاه یکشنبه صحنه حضور خیابانی مردم معترض علیه جمهوری اسلامی بود. 

بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردم شهرهای تهران، کرج، اصفهان، قزوین و سنندج یک‌شنبه شب به خیابان‌ها آمدند و، با سر دادن شعارهای ضدحکومتی، باردیگر مخالفت خود با نظام جمهوری اسلامی را نشان دادند. 

در ساعات گذشته حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار مجموعه‌ای از تصاویر و ویدئوهای متعلق به تظاهرات ضد حکومتی در مناطق مختلف تهران، به انعکاس بخش‌هایی از تجمع‌های اعتراضی شامگاه یکشنبه در پایتخت ایران پرداخت. بر پایه این تصاویر و ویدئوها، برخی از شعارهای سر داده شده در تجمع‌های مردم ساکن تهران از این قرار است: «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اعدامی».

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی «۱۵۰۰ تصویر»، جمعیتی از مردم معترض دیده می‌شود که در یکی از پیاده‌روهای منطقه ستارخان تهران، نزدیک به چهارراه اسدی، راهپیمایی می‌کنند و همزمان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اعدامی» سرمی‌دهند. 

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» همچنین ویدئویی از حضور خیابانی گروهی از مردم معترض، که اکثریت‌شان را جوان‌ها تشکیل می‌دهند، منتشر کرد که شامگاه یکشنبه در پیاده‌رویی واقع در خیابان انقلاب راهپیمایی می‌کنند و این دو شعار را سر می‌دهند: «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش».

خیابان شریعتی تهران نیز در زمره مناطقی است که یک‌شنبه شب شاهد حضور شماری از مردم مخالف جمهوری اسلامی بود. در یکی از ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی گروهی از جوانان دیده می‌شوند که در حال راهپیمایی در این خیابان‌اند. در این ویدئو، که به‌دلیل حفظ امنیت شرکت‌کنندگان در تظاهرات تنها پاهای آنها در تصویر قرار دارد، مردم معترض یکصدا این شعار را تکرار می‌کنند: «هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشت شه». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدای از تظاهرات خیابانی، مخالف‌های جمهوری اسلامی اعتراض‌شان نسبت به وضع موجود را با اجراهای هنری در سطح شهر نیز نشان دادند. به‌عنوان مثال در ویدئویی که به گفته تهیه‌کنندگان آن، محتوایش را شامگاه یکشنبه و در نقطه‌ای از اتوبان صیاد شیرازی فیلمبرداری کرده‌اند، مخالفان، در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، بازداشت‌شدگان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، از فراز پلی هوایی چند طناب دار آویزان کرده‌اند به نحوی که سرنشین‌های خودروی‌هایی که از آن مسیر عبور می‌کنند می‌توانند این طناب‌های دار را ببینند. 

در پیوند با اجراهای هنری در اعتراض به اجرای موج تازه اعدام‌های سیاسی در ایران، حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» ویدئویی از شهر تبریز منتشر کرد که در نقطه‌ای از شهر طناب‌های دار آویخته‌اند و کاغذی به آنها وصل کرده‌اند که این عبارت بر رویش نوشته شده است: «ساخت جمهوری اسلامی». 

بر اساس ویدئوهایی که تا این لحظه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌ است، تهرانپارس نیز جزو مناطقی از تهران است که مردم معترض در آن به خیابان‌ها آمدند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند. 

فراخوان‌های روز ۱۸ دی‌ماه به‌مناسبت گرامیداشت یاد جان‌باختگان شلیک موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پرواز «پی‌اس ۷۵۲» هواپیمایی اوکراین اینترنشنال صادر شد.

نیروی پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۸ دی ۱۳۹۸ این هواپیما را با شلیک دو موشک هدف قرار داد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله چند کودک را به‌قتل رساند.

ایندیپندنت فارسی در ساعات گذشته گزارشی در مورد تجمع‌هایی که در راستای فراخوان ۱۸ دی ۱۴۰۱ در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آمریکا برگزار شد، منتشر کرد.

در لحظه نگارش این گزارش، ویدئوهایی از تظاهرات مردم ساکن قزوین نیز در حال انتشار در رسانه‌های اجتماعی است. در یکی از ویدئوهای موجود گروهی از مردم معترض دیده می‌شوند که دست می‌زنند و یک‌صدا شعارِ «آزادی، آزادی، آزادی» را تکرار می‌کنند.

شهر اصفهان نیز در شامگاه یکشنبه شاهد تجمع‌های ضد حکومتی بود. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» گروهی از مردم ساکن اصفهان در حالی که شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» را سر می‌دهند در یکی از پیاده‌روهای این شهر راهپیمایی می‌کنند. 

در شهر سنندج نیز یکشنبه شب مردم معترض به خیابان آمده و به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.  مردم معترض در سه راه تقتقان، خیابان وکیل، و میدان نبوت سنندج با روشن کردن آتش این مسیرها را مسدود و شعارهای ضدحکومتی سر داده‌اند. گزارش‌ها از سنندج حاکی از آن حمله و تیراندازی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به سوی معترضان در چند منطقه سنندج است.

با این اوصاف با توجه به آنکه جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با ایجاد اختلال در سرعت اینترنت در ایران توانسته اطلاع‌رسانی در مورد تظاهرات ضد حکومتی را با چالش‌هایی مواجه کند، ویدیوهای و گزارش‌های منتشر شده از اعتراض‌های شهرهای تهران، اصفهان، قزوین و سنندج تنها شامل بخشی از ابعاد تجمع‌‌های اعتراضی و تظاهرات شامگاه یکشنبه در ایران است.