شاخه‌های گل بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی، پیش از تجمع جهانی یکشنبه ۱۸ دی

ایرانیان در بسیاری از شهرها در ایران و جهان در روز ۱۷ دی‌ماه با گذاشتن شاخه‌های گل بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی، خود را آماده حضور حداکثری در تجمعات روز یکشنبه کردند

در روزی که دو جوان به نام‌های محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، به اتهام شرکت در خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، بدون حق داشتن وکیل اعدام شدند، شهروندان زیادی در شهرهای مختلف ایران و جهان با حضور بر مزار کشته‌شدگان انقلاب مردمی و نیز دیگر کسانی که از سوی جمهوری اسلامی به قتل رسیده بودند، شاخه گلی را به‌طور نمادین به آن‌ها تقدیم کردند و یادشان را گرامی داشتند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS752 روز هشتم دی‌ماه برای گذاشتن شاخه گلی بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی در سراسر جهان، فراخوان داده بود. اسماعیلیون در این فراخوان درخواست کرد که روز شنبه ۱۷ دی‌ماه بر مزار «تمام قربانیان جمهوری اسلامی در جهان» شاخه‌گلی گذشته شود. اسماعیلیون همچنین اعلام کرده است که روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه در سومین سالگرد سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند سپاه پاسداران، در بسیاری از شهرهای جهان علیه نظام جمهوری اسلامی تجمع‌های اعتراضی برگزار خواهد شد. این فراخوان موجب شده است که شهروندان زیادی در داخل ایران نیز فراخوان‌هایی را برای حضور گسترده در شهرهای مختلف ایران منتشر کنند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که امروز شنبه ۱۷ دی‌ماه در بهشت زهرای تهران، شهروندان با حضور بر مزار افرادی مانند حمیدرضا روحی، محسن شکاری و سیاوش محمودی که در خیزش سراسری با گلوله یا حکم اعدام جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند، یاد آن‌ها را گرامی داشتند.

در خرم‌آباد، خانواده نیکا شاکرمی و جمعی از مردم با حضور بر مزار نیکا، اقدام به گلباران و گلکاری مزار او کردند.

تصاویری از حضور مردم کرمانشاه بر مزار مینو مجیدی و سینا نادری نیز منتشر شده که معترضان به جمهوری اسلامی را درحال قرار دادن شاخه‌های گل بر مزارها نشان می‌دهد. همچنین در اردبیل و آرامستان علی‌آباد در این شهر، عده‌ای از شهروندان بر مزار اسرا پناهی، نوجوان۱۶ ساله و کشته‌شده به دست سرکوبگران جمهوری اسلامی حاضر شده‌اند. در شهر جوانرود استان کرمانشاه، دانش‌آموزان و کودکان با شاخه‌های گل، یاد برهان الیاسی، جوان ۲۲ ساله کشته‌شده با گلوله سرکوبگران سپاه پاسداران را مقابل مغازه سابق این جوان گرامی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مزار سارینا اسماعیل‌زاده در کرج، مزار غزاله چلابی در آمل، مزار حنانه کیا در نوشهر، مزار آیدا رستمی در گرگان، مزار عاطفه نعامی در اهواز، مزار کیان پیرفلک در ایذه، مزار آیلار حقی در تبریز و همچنین مزار مجیدرضا رهنورد در مشهد، دیگر آرامستان‌هایی هستند که تصاویر حضور پرشمار مردم ایران و قرار دادن شاخه‌های گل بر مزارها، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

امروز همچنین مزار افرادی چون احمد میرعلایی و روح‌الله زم نیز که به دست جمهوری اسلامی کشته شدند، گلباران شد.

ایرانیان همچنین در پاریس بر سر مزار دکتر شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر پیش از انقلاب که به دست ماموران جمهوری اسلامی ترور شد، حاضر شدند و یاد او و دیگر جان‌باختگان را گرامی داشتند.

در بن آلمان نیز، ایرانیان بر مزار فریدون فرخزاد، هنرمندی که در خانه‌اش در شهر بن به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شد، حاضر شدند و مزار او را گلباران کردند.

تا ظهر روز شنبه ۱۷ دی‌ماه به وقت ایران، فراخوان انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS752 برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی، در چندین نقطه آمریکا مانند لاس‌وگاس، لس‌آنجلس، نیویورک، فیلادلفیا، سیاتل، سن فرانسیسکو و واشینگتن، چند شهر کانادا مانند اتاوا، مونترال، تورنتو و ونکوور، ملبورن و سیدنی در استرالیا، چندین شهر بریتانینا مانند لندن، چند نقطه مانند کلن، مونیخ، بن، اشتوتگارت و نورنبرگ در آلمان، و همچنین شهرهایی در کشورهای سوییس، مجارستان، اتریش، ترکیه، نیوزیلند، فنلاند، ایتالیا، ژاپن، هلند، استونی، سوئد، نروژ، جمهوری چک، اسپانیا، فرانسه، لوکزامبورگ، پرتغال و بلژیک اعلام شده است و هر لحظه بر تعداد شهرها و کشورها افزوده می‌شود.

در داخل ایران نیز شهروندان و گروه‌های مدنی با انتشار فراخوان‌هایی، خواستار مشارکت گسترده اصناف در اعتصاب‌ها و حضور شهروندان در تظاهرات خیابانی روز یکشنبه ۱۸ دی شدند. تشکل دانشجویان پیشرو، اتحاد پزشکان (فراخوان سابق)، کانال صنفی پزشکان و کادر درمان، دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه نوشیروانی بابل، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران، اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان، جمعیت دانشجویی دانشگاه هنر شیراز، اتحاد دانشجویان تهران، نهاد دانشجویان آزاد خوراسگان، اتحاد دانشجویان شهرکرد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا، دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه پیام نور کردستان و گروه‌هایی مانند جوانان محلات تهران، جوانان محلات کرج، مجمع مادران پیشرو، جوانان انقلابی محلات کامیاران، جوانان انقلابی محلات سنندج و جوانان انقلابی محلات پیرانشهر، از جمله گروه‌هایی هستند که از مردم برای پیوستن به فراخوان روز یکشنبه دعوت کرده‌اند.