پرونده شلیک موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی در مسیر دیوان بین‌المللی لاهه قرار گرفت

در بیانیه مشترک چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، شلیک موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی عامدانه توصیف شده است

در نهایت بعد از گذشت نزدیک به سه سال از زمان شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس ۷۵۲، نخستین اقدام بین‌المللی حقوقی در راستای ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه انجام شد.

وزرای خارجه چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر (هفتم دی‌ماه) در قالب «گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش برای قربانیان پرواز شماره ۷۵۲» در یک بیانیه مشترک، اعلام کردند به‌نمایندگی از کشورهای متبوع خود، روز چهارشنبه یک اقدام مشخص و ملموس در راستای پاسخ‌گو کردن حکومت ایران و برای «حل‌‌وفصل اختلافات» انجام داده‌اند.

ساعتی پیش از انتشار بیانیه مشترک چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، حامد اسماعیلیون سخنگوی «انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲» در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد: ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، صبح چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به خانواده جانباختگان هواپیما اوکراینی به آن‌ها اطلاع داده که روند قضایی ارجاع پرونده‌ سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه امروز شروع شد.

 

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه نمایندگان چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم شده عامدانه با شلیک دو موشک، هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرده است.

در این بیانیه مشترک، همچنین اشاره شده است حکومت ایران، به‌طور مکرر تعهدات بین‌المللی خود، از جمله ماده ۱۴ کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۷۱ مونترال، مربوط به امنیت هوانوری غیرنظامی، را نقض کرده است.

وزیر خارجه کانادا نیز شامگاه چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییر اعلام اتاوا به همکاری‌های بین‌المللی خود برای پاسخ‌گو کردن حکومت ایران ادامه می‌دهد. به‌گفته وزیر خارجه کانادا، آن‌هایی که عزیزان خود را در سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ از دست دادند، سزاوار عدالتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی، نظامی و قضایی جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که شلیک موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی «خطای انسانی» بوده است.

در همین راستا، رسانه‌های دولتی ایران و مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، سرنگونی هواپیمای اوکراینی را یک «سانحه» توصیف می‌کنند.

به‌رغم گذشت نزدیک به سه سال از زمان تشکیل این پرونده کیفری در ایران، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی کماکان هیچ اشاره‌ای به نام یا سمت متهمان نظامی این پرونده نکرده است.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، روز ۲۵ آذرماه، به‌مناسبت برگزاری سومین جلسه دادگاه ۱۰ متهم این پرونده در تهران، ضمن «نمایشی» توصیف کردن دادگاه نظامی تهران، خواهان پیگیری‌های جهانی، برای تشکیل یک دادگاه بین‌المللی، با هدف شناسایی و پاسخ‌گو کردن عوامل اصلی کشتن تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما، شده بود.

بیشتر از جهان