نه به اعدام؛ هنرمندان هالیوود همصدا با ایرانیان

گروهی از هنرمندان هالیوود به دعوت نیکول نجفی، فیلمنامه‌نویس و طنزپرداز ایرانی، در ویدیویی مشترک خواهان توقف اعدام در ایران شدند 

در ویدیویی که نیکول نجفی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، بیش از ۵۰ چهره مطرح هالیوود، ازجمله کیت بلانشت، ماریون کوتیار، سارا سیلورمن و جیسون موموآ درحالی دیده می‌شوند که کاغذی با نوشته «اعدام را در ایران متوقف کنید» در دست دارند. 

تعدادی از این هنرمندان علاوه‌بر به‌اشتراک‌گذاشتن این ویدیو در روایتگر (استوری) اینستاگرام خود، آن را به‌عنوان یک مطلب مجزا در صفحه اصلی‌شان نیز منتشر کردند. 

ماریون کوتیار، هنرپیشه مطرح هالیوود و یکی از کسانی که در این ویدیو حضور دارد، با بیش‌از یک‌میلیون و پانصدهزار دنبال‌کننده، ازجمله کسانی است که از همان روزهای نخست شروع اعتراض‌های اخیر ایران با چیدن موهایش، همبستگی خود با زنان ایران را اعلام کرد. 

نیکول نجفی هنرمند ایرانی مقیم نیویورک و نویسنده مجله‌های نیویورکر و مک‌سویینی است که مطالب او در نشریات ووگ و نیویورک‌تایمز نیز منتشر شده است.

این نخستین‌بار نیست که هنرمندان بزرگ جهان هم‌صدای ایرانیان می‌شوند. در چند ماه گذشته و همزمان با خیزش سراسری ایرانیان، افراد زیادی در سرتاسر جهان از این اعتراض‌ها حمایت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از آخرین اقدامات جمعی که احتمالا بزرگ‌تر‌ین آن از نظر تعداد شرکت‌کنندگان نیز بود، درخواست ۶۰۰ نفر از هنرمندان سراسر جهان برای آزادی ترانه علیدوستی بود. 

هفته پیش مارک رافالو ، هنرپیشه‌ای که بسیاری او را با نقش هالک می‌شناسند، ضمن انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در این باره، لینک کارزار «عدالت برای ترانه علیدوستی» را در پروفایل اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که بیش از ۳۵هزار نفر آن را امضا کردند. 

ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران که شهرت جهانی دارد، پس از ۱۸ روز بازداشت، روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه با قرار وثیقه سنگین آزاد شد. 

نشریه هارپر بازار هم که یکی از مهم‌ترین نشریه‌های حوزه مد است، در چند ماه گذشته، گزارش‌های متعددی از شرایط زنان در ایران منتشر کرده است. 

خیزش سراسری ایرانیان از ۱۶ سپتامبر سال گذشته میلادی و به‌دنبال کشته‌شدن مهسا امینی، در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، و علی‌رغم سرکوب شدید حکومت، بازداشت‌های گسترده و اعدام تعدادی از معترضان، همچنان ادامه دارد.