پرواز یک روح زیبا

جان‌لوکا ویالی، مهاجم سابق تیم ملی ایتالیا در ۵۸ سالگی درگذشت

چلسی در توییتی نوشت: «دل خیلی‌ها برایت تنگ خواهد شد. تو برای ما و فوتبال یک اسطوره بودی. در آرامش بخوابی، جان‌لوکا ویالی.»- Filippo MONTEFORTE / AFP

جان‌لوکا ویالی، مهاجم سابق سمپدوریا، چلسی و ایتالیا در ۵۸ سالگی به دلیل سرطان لوزالمعده درگذشت. او دستیار روبرتو مانچینی در تیم ملی ایتالیا بود، ولی ماه گذشته اعلام کرد که به خاطر تمرکز روی درمانش موقتا کناره‌گیری می‌کند.

ویالی فوتبالش را از باشگاه زادگاهش، کرمونزه شروع کرد و با درخشش در سمپدوریا به شهرت رسید. او دوران پرفروغی هم در یوونتوس و چلسی داشت و بعد از خداحافظی از فوتبال، مربیگری را از همین تیم لندنی شروع کرد. او در جام‌های جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ عضو تیم ملی ایتالیا بود و در ۵۹ بازی ملی ۱۶ گل زده است.

ویالی در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که مراحل رادیوتراپی و شیمی‌درمانی را پشت سر گذاشته است. یک سال قبل از آن پزشکان برای اولین بار سرطان او را تشخیص داده بودند. در آوریل ۲۰۲۰ اعلام شد که او سرطان را کاملا پشت سر گذاشته، ولی در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام شد که بیماری‌اش برگشته است.

ویالی ۱۴ دسامبر گذشته درباره قطع موقت همکاری‌اش با تیم ملی ایتالیا گفت: «هدف این است که تمام توان بدنی و روانی‌ام را برای کمک به بدنم صرف کنم تا این مرحله از بیماری را پشت سر بگذارم و هرچه زودتر بتوانم ماجراجویی جدیدی را شروع کنم و آن را با شما در میان بگذارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه سمپدوریا در واکنش به درگذشت ویالی متنی احساسی منتشر کرد و نوشت: «تو خیلی به ما اعطا کردی و ما به تو. این یک عشق دوجانبه بی‌پایان بین ما بود. عشقی که امروز با مرگ تو از بین نمی‌رود. ما به عشق ورزیدن به تو ادامه می‌دهیم، چون تو بهتر از پله هستی. چون به رغم تمام اتفاقات، فصل زیبای ما قرار نیست تمام شود.»

«ما تو را به عنوان یک پسر و یک مهاجم بی‌قرار به خاطر خواهیم آورد، چون قهرمانان همه جوان و زیبا هستند و تو از تابستان ۱۹۸۴ قهرمان ما هستی. قوی و زیبا، با شماره ۹ چاپ شده پشت پیراهنت و پرچم ایتالیا دوخته روی قلبت.»

چلسی هم در توییتی نوشت: «دل خیلی‌ها برایت تنگ خواهد شد. تو برای ما و فوتبال یک اسطوره بودی. در آرامش بخوابی، جان‌لوکا ویالی.» گروه هواداران باشگاه چلسی هم ویالی را یکی از ستون‌های عصر پر از جام استمفوردبریج نامید.

گرائم سونس که در سمپدوریا با ویالی همبازی بود، درباره او به شبکه اسکای اسپرتس گفت: «نمی‌توانم برای شما توصیف کنم که او چقدر انسان خوبی بود. فوتبال را فراموش کنید، او یک روح زیبا بود. او به معنای واقعی کلمه یک انسان مهربان بود.»

گابریل گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا هم گفت: «جان‌لوکا یک انسان فوق‌العاده بود و یک خلا پرنشدنی را برای ما در تیم ملی و نزد کسانی که تحسین‌گر ویژگی‌های انسانی‌اش بودند، به جا می‌گذارد.»

بیشتر از فوتبال