افراسیاب ختک: رابطه رژیم طالبان با ارتش پاکستان قوی‌تر از آن است که باهم درگیر شوند

سیاستمدار پاکستانی برخلاف وزیر خارجه این کشور می‌گوید هم طالبان افغان و هم طالبان پاکستانی «فتنه»اند و جدا کردن آن‌ها به دو گروه متفاوت، اقدامی ساختگی و جعلی است

ختک: طالبان پاکستان و افغان، یک گروه واحدند و از یک عقیده، یک رهبری و یک برنامه پیروی می‌کنند-ariananews/Twitter@

افراسیاب ختک، عضو پیشین مجلس سنای پاکستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، در مورد احتمال حمله ارتش پاکستان به پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان و درگیر شدن طالبان افغان با دولت پاکستان گفت به‌دلیل اینکه روابط میان سران رژیم طالبان و ژنرال‌های ارتش و اطلاعات پاکستان «بسیار عمیق» است، احتمال درگیری میان دو طرف وجود ندارد.

شورای امنیت ملی پاکستان، دوشنبه هفته گذشته در نشستی تصمیم گرفت که علیه طالبان پاکستانی عملیات بزرگی را سازماندهی و اجرا می‌کند. در پی این تصمیم، دفتر نخست‌وزیر شهباز شریف اعلام کرد که پاکستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که برای تروریست‌ها پناهگاه امن ایجاد کند.

پیش از این، رنا ثناءالله، وزیر داخله (کشور) پاکستان گفته بود دولت پاکستان براساس حقوق بین‌الملل، حق دارد پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان را در داخل خاک افغانستان هدف قرار دهد. براساس یکی از گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد متحد، حدود ۴۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان در داخل افغانستان حضور دارند.

طی دو روز اخیر، گزارش‌هایی در مورد حمله هوایی ارتش پاکستان به شرق افغانستان برای هدف قرار دادن پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان منتشر شد، اما روز پنجشنبه، وزارت خارجه پاکستان، این گزارش‌ها را رد کرد.

با این حال، عضو پیشین مجلس سنای پاکستان معتقد است که طالبان پاکستان و افغان، یک گروه واحدند و از یک عقیده، یک رهبری و یک برنامه پیروی می‌کنند.

افراسیاب ختک گفت: «طالبان مهم‌ترین متحد حکومت پاکستان‌اند. آن‌ها در واقع نیروی ذخیره و کمکی ارتش پاکستان‌اند. من فکر نمی‌کنم رابطه عمیقی که میان رژیم طالبان و ارتش پاکستان وجود دارد، برهم بخورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سیاست‌مدار پاکستانی معتقد است که جنگ سرد جدیدی در منطقه در راه است و در این جنگ، آمریکا، بریتانیا، چین، ایران و دیگر کشورهای دخیل در امور افغانستان، از طالبان به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

ختک افزود: «در بازی جدید که جنگ و ترور رونق می‌یابد، از تحریک طالبان پاکستان به‌دلیل اینکه دستگاه ترور را در اختیار خود دارد، در این زمینه استفاده می‌شود. شما دیدید وقتی طالبان کابل را تصرف کردند، همه اعضای تحریک طالبان پاکستان را که در زندان‌های افغانستان به سر می‌بردند آزاد کردند. آن‌ها [طالبان افغان و پاکستانی] یک گروه‌اند.»

پس از فروپاشی دولت در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، حمله‌های مرگبار تحریک طالبان پاکستان در ایالت‌های خیبرپختون‌خواه و بلوچستان پاکستان نیز افزایش یافت. براساس گزارش مراکز مطالعات که اوضاع پاکستان و افغانستان را رصد می‌کند، سال ۲۰۲۲، مرگبارترین سال برای نظامی‌های پاکستانی در یک دهه گذشته بوده است.

متریک مکس، یک مرکز پژوهشی، در اوایل دسامبر در گزارشی نوشت که دست‌کم ۲۸۲ نظامی پاکستانی در اثر حمله‌های تروریستی در سال ۲۰۲۲ در پاکستان کشته شده‌اند. مسئولیت بیشتر این حمله‌ها را تحریک طالبان پاکستان برعهده گرفته است.

افراسیاب ختک گفت داعش خراسان به‌عنوان یکی از بازیگران در جنگ جدید در منطقه ظهور کرده است و نقش این گروه نیز در این جنگ در افغانستان، پاکستان و آسیای میانه برجسته است. داعش اخیرا مجله‌ها و کتاب‌هایی را به‌صورت پیوسته به زبان‌های ازبکی، فارسی تاجیکی با خط سریلیک، اردو، پشتو و فارسی دری منتشر می‌کند.

ختک افزود: «در دهه ۸۰ میلادی، مجاهدین افغان در پاکستان به زبان‌های مختلف برای ترویج جهاد و جنگ علیه دولت وقت کتاب و مجله چاپ می‌کردند و در دهه ۹۰ و در ۲۰ سال گذشته، طالبان همین کار را می‌کردند. حالا هم داعش خراسان با همین روش در تلاش گسترش جنگ و سربازگیری است. این‌ها نشانه‌هایی از یک جنگ جدید است که در منطقه شکل گرفته است.»

ختک در ادامه افزود که دشمنان روسیه، برای درگیر کردن ارتش این کشور در جنگی دیگر، تلاش می‌کنند جنگی را در آسیای میانه آغاز کنند تا در کنار اوکراین، باتلاق دیگری برای روسیه ایجاد شود.

دو عضو داعش که اخیرا به هتل محل اقامت شهروندان چینی و فرودگاه نظامی کابل حمله کردند، شهروندان تاجیکستان بودند. مجله النباء که به‌صورت هفتگی گزارش‌هایی از فعالیت داعش منتشر می‌کند، نام‌های این دو مهاجم را ابو عمر و عبدالجبار تاجیکی اعلام کرد و نوشت که عبدالجبار از یک خانواده مرفه تاجیکستانی آمده است که با پیوستن به داعش خراسان، در افغانستان عملیات انتحاری انجام می‌داد. این دو شهروند تاجیک، در ۲۱ آذر به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل حمله کردند که در آن حمله، ۵ شهروند چین زخمی و چندین شهروند افغان کشته شدند. ابو عمر در درگیری با طالبان کشته شد، اما عبدالجبار توانست از صحنه درگیری فرار کند. صبح روز یک‌شنبه، در نخستین روز سال ۲۰۲۳، عبدالجبار که جلیقه انتحاری با خود داشت، خودش را در میان گروهی از افراد طالبان در ورودی فرودگاه نظامی کابل منفجر کرد. داعش در اطلاعیه‌ای مدعی شد که ۵۰ عضو طالبان در این حمله کشته شدند.

«طالبان فتنه است، نه حقیقت»

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، اوایل این هفته، در نشستی در اسلام‌آباد، گفت طالبان افغانستان یک حقیقت است، اما طالبان پاکستان فتنه است و باید سرکوب شود. او از مذاکرات صلح میان دولت عمران خان و طالبان پاکستان که در افغانستان شکل گرفت، انتقاد کرد و گفت طالبان پاکستان باید از راه نظامی مهار شود.

افراسیاب ختک در مورد دیدگاه وزیر خارجه پاکستان در مورد طالبان افغان و طالبان پاکستانی گفت: «هر دو طالبان فتنه‌اند؛ هم طالبان افغان و هم طالبان پاکستانی. این‌ها یک گروه‌اند و از یک فکر واحد ایجاد شده‌اند. جدا کردن آن‌ها به دو گروه متفاوت، یک اقدام ساختگی و جعلی است.»

عضو پیشین مجلس سنای پاکستان گفت طالبان زیر نظر ارتش و اداره اطلاعات نظامی پاکستان تشکیل شد و نظامیان پاکستانی به آن‌ها آموزش دادند و از آن‌ها حمایت کردند. ختک تصریح کرد: «تمامی شاخه‌های طالبان، تحت کنترل نظامیان پاکستان‌اند و حکومت پاکستان تاکنون بر این گروه مسلط بوده است.»

بیشتر از جهان