فرونشست زمین، ۱۰۳ مدرسه را در اصفهان تعطیل کرد

بحران فرونشست زمین حتی بناهای تاریخی اصفهان را هم تهدید می‌کند

رضا اسلامی، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان، درباره خطر فرونشست زمین در اصفهان، به‌ویژه در مدارس این شهر هشدار داد و گفت:« ۱۰۳ مدرسه را به این دلیل که دانش‌آموزان نمی‌توانند وارد آن‌ها شوند، تعطیل کرده‌ایم.»

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «بعضی از مدارس را در مناطق شمالی اصفهان، دو نوبتی یا حتی سه‌ نوبتی کرده‌ایم. دو مدرسه به دلیل فرونشست زمین کاملا تعطیل شدند و بچه‌ها را برای برگزاری کلاس‌ها به نمازخانه بردند، اما مدتی نگذشت که همان نمازخانه هم ترک برداشت.»

رضا اسلامی با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت فرونشست زمین در اصفهان افزود: «امروز در شهرک کاوه یک‌ خانه بعد از دو مرتبه بازسازی، برای بار سوم خراب شد.»

به گفته او، برخی مردم به‌دلیل اینکه پول بازسازی خانه‌های خود را در‌پی تخریب ناشی از فرونشست نداشته‌اند، با چسب، سقف خانه‌های خود را چسبانده‌اند.

رضا اسلامی در ادامه از خبرنگارانی که وضعیت فعلی اصفهان را مشاهده کرده‌اند، خواست که از مسئولان جمهوری اسلامی درباره فجایع محیط‌زیستی در ایران سوال کنند. او به وضعیت بحرانی دریاچه‌های هامون، ارومیه و بختگان نیز اشاره کرد و گفت: «مسئولان طوری عمل می‌کنند که گویا می‌خواهند کویر تحویل آیندگان دهند.»

ابراهیم رئیسی، روز پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، در جریان سفر به استان اصفهان دستور تشکیل یک کارگروه ویژه برای حل بحران فرونشست زمین را صادر کرد، اما چنین به نظر می‌رسد که این دستور رئیس دولت سیزدهم نیز مانند دیگر فرمان‌هایش حتی در میان کارکنان دولت هم خریدار نداشت.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دستاورد سفر رئیسی به اصفهان و نتایج دستور ویژه او گفت که مسئولان زیادی آمدند و رفتند و هیچ اتفاقی رخ نداد.

اسلامی با انتقاد از «مدیریت‌های غلط» تاکید کرد که مسئولان قبل از هر دستوری باید مدیریت منابع و مصارف را اصلاح کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تاکنون، درباره بحران فرونشست زمین هشدار داده است، به تلاش‌های محمد درویش، استاد دانشگاه و کنشگر محیط‌زیست در این راستا اشاره کرد و گفت که او توانست صدای فرونشست زمین در اصفهان باشد.

محمد درویش پیش‌تر گفته بود که بحران فرونشست زمین در ایران ۱۴۰ برابر بیشتر از شرایط بحرانی است.

بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی، ۳۳ استان ایران با پدیده فرونشست مواجه‌اند و از ۶۰۹ دشت کشور، حدود ۵۰۰ دشت آب شیرین دچار فرونشست شده‌اند. با این‌ حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های تهران، اصفهان و فارس بیشترین آمار فرونشست زمین را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان اصفهان وضعیت خطرناک‌تری هم دارد، زیرا طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی، فرونشست به سمت درون شهر نفوذ کرده است و خطر فرونشست زمین، آثار تاریخی این شهر را هم تهدید می‌کند.

در اصفهان ۲۷ دشت آبی بحرانی، ازجمله دشت‌های مهیار، گلپایگان، نجف‌آباد، کاشان، اردستان، اصفهان-برخوار وجود دارد، اما وضعیت دشت اصفهان-برخوار بحرانی‌تر است. روی این دشت آبی شهر‌های اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، دولت‌آباد و حبیب‌آباد قرار دارند. صنایع مهمی مانند فرودگاه اصفهان، پالایشگاه، نیروگاه‌ها و پتروشیمی هم روی این دشت ساخته شده‌اند و ۶ درصد بافت فرسوده استان اصفهان هم روی همین دشت قرار دارد. فرونشست این دشت اکنون به ۱۹ سانتی‌متر در سال رسیده است و همه این موارد نشان می‌دهد که زندگی ۲.۵ میلیون نفر در استان اصفهان در معرض خطر نشست زمین قرار دارد. با این حال، گزارش‌های میدانی از اصفهان حاکی از آن است که به دستور مقام‌های استانی چاله‌های پدید آمده در اثر فرونشست زمین، با لودر پر می‌شوند.

پیش‌تر محمد درویش، این اقدام را «مدیریت کلنگی» مسئولان دولتی خوانده و گفته بود: «پر کردن شکاف‌ها با لودر و کامیون در مناطقی مثل فرودگاه اصفهان، خانه اصفهان و هر منطقه دیگر در معرض فرونشست، مثل شیرین‌ کردن آب دریا با شکرپاش خانگی است.»

فرونشست، پدیده‌ای است که در اثر برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی حادث می‌شود. گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد مقدار آبی که طی چهار دهه گذشته از سفره‌های آب زیرزمینی ایران برداشت شد، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از ورودی آن بود. به گفته محمد درویش، این مقدار آب معادل پنج دریاچه به بزرگی دریاچه ارومیه است.

درویش پیش‌تر نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، با تاکید بر اینکه ترمیم طبیعت و سفره‌های آب زیرزمینی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار سال طول می‌کشد، گفته بود: «با وجود شعارهایی که دولت‌ها می‌دهند، هنوز افقی مبنی بر تغییر چیدمان توسعه در راهبردها نمی‌بینیم که بخواهیم امیدوار باشیم ۱۰ سال آینده وضعیت بهتر می‌شود.»