چهلم پنج معترض در پنج شهر: مقاومت مردم در مراسم چهلم حمیدرضا روحی

همزمان با چهلم حمیدرضا روحی در تهران، هزاران نفر چهلم علی عباسی را به تجمع ضد حکومتی تیدیل کردند و چهلم آرمان عمادی در مرودشت، میلاد سعیدیان‌جو در ایذه، و عاطفه نعامی در اهواز هم به صحنه شعارهای علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد

مراسم چهلم پنج تن از جانباختگان خیزش سراسری در روز پنجشنبه، ۸ دی‌ ۱۴۰۱، به صحنه شعارهای ضد حکومتی و سخنرانی‌های اعتراضی تبدیل شد. مردم در بهشت ‌زهرای تهران و در چهلم حمیدرضا روحی به مقاومت در مقابل یورش نیروهای سرکوبگر اقدام کردند و هزاران نفر در سمیرم در مراسم چهلم علی عباسی شعارهای ضد حکومتی سردادند.

درهمین حال چهلم آرمان عمادی در عمادآباد مرودشت، میلاد سعیدیان‌جو در ایذه و عاطفه نعامی در اهواز هم به صحنه شعارهایی علیه حکومت تبدیل شد.

مراسم چهلم حمیدرضا روحی، دانشجوی کشته‌ شده در تظاهرات شهر زیبای تهران، روز پنجشنبه با حضور گسترده مردم در بهشت‌‌ زهرای تهران برگزار شد.

مردم معترض در مراسم چهلم حمیدرضا روحی شعارهایی چون «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ام تا پایان»، «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

نیروهای سرکوبگر پیش از آغاز مراسم چهلم حمیدرضا روحی در محدوده اطراف مزار این دانشجوی معترض کشته‌شده مستقر شدند و درصدد ممانعت از حضور مردم بر مزار او بودند، اما ناکام ماندند و پس از آن به مردم یورش بردند که با مقاومت مردم و جوانان مواجه شدند.

مردم به‌منظور مقابله با نیروهای سرکوبگر حکومتی به آتش زدن سطل‌های زباله اقدام کردند و شعار «حمیدرضا نمرده، سید علی‌یه که مرده» سردادند و با پرتاب سنگ در مقابل نیروهای سرکوبگر مقاومت کردند و در مواردی این نیروها را به فرار وادار کردند.

مقاومت مردم در مقابل نیروهای سرکوبگر تا ساعاتی پس از مراسم چهلم حمیدرضا روحی ادامه داشت و مناطق گسترده‌ای از بهشت زهرا را به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل کرد.

هزاران نفر نیز روز پنجشنبه در شهر سمیرم استان اصفهان بر مزار علی عباسی، سربازی که در طول مرخصی در تظاهرات مردمی شرکت کرد و با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در ۲۵ آبان کشته شد، شرکت کردند.

خواهر علی عباسی رو به مردم گفت: «بر سنگ مزار علی عباسی نقش ققنوس زدیم تا یادمان باشد که این جوانان مثل ققنوس می‌مانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «من لعنت می‌فرستم به عقاید پوچ، به دروغ‌های گفته شده، به فریب‌های خورده شده، به گواهی‌های فوت دروغین و به تو، تو که آن روز همنشین حرمله شدی و ماشه را کشیدی. درست زمانی که ساعت پنج بار نواخت و ققنوس شروع به سوختن کرد و روی سنگ سرد نوشته شد: علی عباسی، شهید راه وطن.»

خواهر علی عباسی در بخشی از سخنرانی‌اش در مراسم چهلم برادرش در سمیرم گفت: «دیگر شیپور جنگ نواخته شده است و مرد از نامرد تشخیص داده شد.»

مردم معترض در چهلم علی عباسی، شعارهایی چون «برادر شهیدم، خونت را پس می‌گیرم»، «مرگ بر خامنه‌ای» «مرگ بر دیکتاتور» «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» و «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت» سردادند.

مراسم چهلم آرمان عمادی، از کشته‌شدگان تظاهرات در شهر مرودشت استان فارس، نیز روز پنجشنبه در روستای عمادآباد این شهر بر مزار این جوان با حضور گسترده مردم برگزار شد.

مردم معترض در این مراسم شعارهایی چون «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود»، «مرگ بر دیکتاتور»، «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» و «رضاشاه، روحت شاد»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم» و «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایید» سردادند.

در شهر ایذه نیز مراسم چهلم میلاد سعیدیان‌جو، از کشته‌شدگان تظاهرات ۲۵ آبان ایذه در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، با حضور گسترده مردم برگزار شد. مردم معترض در  این مراسم شعارهای «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید» سردادند.

در دست تعدادی از معترضان حاضر در مراسم چهلم میلاد سعیدیان‌جو شعارنوشته‌هایی با مضمون «جانم فدای ایران، زنده‌باد آزادی، جاوید شاه» بود.

مراسم چهلم عاطفه نعامی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در کرج، نیز روز پنجشنبه بر مزار او در آرامستان اهواز با حضور بستگان و مردم معترض برگزار شد.

عاطفه نعامی پس از شرکت در تظاهرات ضد حکومتی در کرج، به دست نیروهای سرکوبگر ربوده، شکنجه و کشته شد و این نیروها سپس با رها کردن پیکر بی‌جان او در منزلش، دلیل کشته شدن این دختر جوان را «خودکشی» عنوان کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل کشته شدن بسیاری از کشته‌شدگان خیزش سراسری را «سقوط از ارتفاع»، «خودکشی»، «مسمومیت» و «تصادف» عنوان کرده‌اند، اما خانواده‌های بسیاری از این معترضان در روزهای بعد فاش کردند که آن‌ها به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته ‌شده‌اند.

مردم معترض، روز پنجشنبه ۸ دی، در مراسم چهلم عاطفه نعامی و بر مزار او شعار «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» و «می‌کشم، می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت» سردادند.