یک قتل حکومتی دیگر؛ برهان الیاسی ۲۲ ساله در جوانرود کشته شد

در اعتراض‌های مردمی روز شنبه ۱۰ دی‌ماه در جوانرود، سرکوبگران جمهوری اسلامی جوانی دیگر با نام برهان الیاسی را به ضرب گلوله کشتند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه دهم دی‌ماه، گزارش داده است که برهان الیاسی، جوان ۲۲ ساله معترض به جمهوری اسلامی، در ادامه خیزش سراسری و طی اعتراضات خیابانی در جوانرود در استان کرمانشاه ایران، با شلیک گلوله سرکوبگران جمهوری اسلامی کشته شده است.

روز شنبه هم‌زمان با برگزاری مراسم چهلمین روز از قتل هفت نفر از شهروندان جوانرودی به‌دست سرکوبگران جمهوری اسلامی، مردم جوانرود پس از حضور بر مزار کشته‌شدگان در آرامستان حسن گایر، در خیابان‌های جوانرود تجمع و راهپیمایی اعتراضی برپا کردند که این اعتراضات با هجوم و شلیک‌های دوباره ماموران جمهوری اسلامی مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تصاویر و اخبار منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، مردم معترض با سردادن شعارهایی مانند «شهید نمی‌میرد» و «مرگ بر خامنه‌ای» مقابل نیروهای حکومتی ایستاده‌اند. تا لحظه تنظیم این خبر بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری، دست‌کم هشت شهروند، ازجمله یک کودک با حمله سرکوبگران مجروح شده‌اند و برهان الیاسی نیز براثر شلیک مستقیم ماموران پلیس جمهوری اسلامی کشته شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که تا ساعت ۱۵:۳۰ به‌وقت ایران، فضای عمومی در جوانرود همچنان «نظامی-امنیتی» است و اعتراضات در خیابان‌های این شهر ادامه دارد. همچنین ویدیوهایی از سنگربندی مردم جوانرود در خیابان‌ها برای مقابله با حملات و تیراندازی سرکوبگران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

عرفان کاکایی، بهاءالدین ویسی، تحسین میری، مسعود تیموری، جمال اعظمی، جوهر فتاحی ‌و اسماعیل گل‌عنبر، هفت شهروندی بودند که طی اعتراضات خونین روزهای ۲۹ و ٣٠ آبان در جوانرود، استان کرمانشاه به‌دست سرکوبگران جمهوری اسلامی کشته شدند و حالا برهان الیاسی، هشتمین جوان کشته‌ شده جوانرودی در خیزش سراسری ۱۴۰۱ است.

جمال اعظمی که هنگام تلاش برای نجات دادن جان تحسین میری، گلوله خورد، چند روز پیش از کشته شدنش در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «کاش می‌دونستم بعد از مرگم چه کسی برام قبر می‌کنه تا قبل مردن ازش تشکر کنم. کاش می‌دونستم کی به عکسم نگاه می‌کنه و برام گریه می‌کنه تا اشک‌هاشو پاک کنم، چه کسی کارش رو تعطیل می‌کنه تا برای خاکسپاریم آماده بشه که الان برم دیدنش.»

سرکوبگران جمهوری اسلامی طی یک هفته، از تاریخ ۲۴ تا ٣٠ آبان، دست‌کم ۴۲ نفر از معترضان و شهروندان را با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی در شهرهای کردنشین ایران به قتل رسانده‌اند که ۱۱ نفر از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند.