طالبان: پاکستان بر کالاهای ترانزیتی افغانستان محدودیت وضع کرده است

در پی تنش لفظی میان مقام‌های پاکستان و طالبان در زمینه‌های امنیتی، وزارت مالیه طالبان پاکستان را به وضع محدودیت بر ترانزیت کالاهای افغانستان متهم کرد

طالبان مشخص نکردند که پاکستان چه محدودیتی بر کالاهای ترانزیتی بازرگانان افغان وضع کرده است- ANDREW HARNIK / POOL / AFP

وزارت مالیه (دارایی) طالبان روز چهارشنبه، ۱۴ دی (چهارم ژانویه)، اعلام کرد که پاکستان بر برخی از کالاهای‌های ترانزیتی افغانستان محدودیت وضع کرده و باعث بروز مشکلاتی برای بازرگانان افغان شده است.

این وزارت، این اقدام پاکستان را خلاف «قوانین بین‌المللی ترانزیت» دانسته است. 

در بیانیه این وزارتخانه طالبان آمده است: «وزارت مالیه امارت اسلامی افغانستان از کشور همسایه، پاکستان، می‌خواهد که مطابق با اصول بین‌المللی ترانزیتی، در مورد اموال ترانزیتی افغانستان رویکرد مشابه [با طالبان] در پیش گیرند و به جای وضع محدودیت، تسهیلات ایجاد کنند تا هر دو کشور در فضای مبتنی بر اصول بین‌المللی و همسایگی خوب، روابط تجاری مثبتی داشته باشند.»

طالبان مشخص نکردند که پاکستان چه محدودیتی بر کالاهای ترانزیتی بازرگانان افغان وضع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت مالیه (دارایی) طالبان گفت که در راستای ایجاد تسهیلات، دوره زمانی از گمرک مبدا تا گمرک مقصد را از پنج روز به ۱۰ روز افزایش داده و جرایم مالی را حذف کرده و به مراکز گمرک کشور دستور داده است که تسهیلاتی در راستای ترانزیت کالا ایجاد کنند.

طالبان در حالی پاکستان را به وضع محدودیت بر ترانزیت کالاها متهم می‌کنند که پیش‌تر، تنش لفظی میان مقام‌های این گروه با پاکستان رخ داده بود. اسلام‌آباد ادعا می‌کند که اعضای «تحریک طالبان پاکستان» در افغانستان به سر می‌برند و حکومت طالبان برای از میان برداشتن این تهدید، همکاری نمی‌کند.

رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، چند روز پیش هشدار داد که قوانین بین‌المللی به پاکستان اجازه می‌دهد به منظور تعقیب طالبان پاکستانی، به خاک افغانستان وارد شود و علیه آن‌ها عملیات نظامی انجام دهد.

حکومت طالبان واکنش تندی به این اظهارات این مقام پاکستانی واکنش نشان داد، و وزارت دفاع طالبان در بیانیه‌ای گفت که «افغانستان بی‌صاحب نیست» و شهروندان افغان در دفاع از تمامیت ارضی کشور خود تجربه دارند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز گذشته، سه‌شنبه، ۱۳ دی (سوم ژانویه ۲۰۲۳)، گفت که بی‌اعتمادی به نفع پاکستان و افغانستان نیست. 

او افزود: «طرف پاکستانی نیز مسئولیت دارد که سعی کند اوضاع را کنترل کند و از اظهارات بی‌اساس و افکار تحریک‌آمیز خودداری کند، زیرا این‌گونه گفت‌وگوها و بی‌اعتمادی‌ها به نفع هیچ طرف نیست.»

افغانستان کشوری محاط به خشکی است و برای دسترسی به آب‌های آزاد، به کشورهای همسایه وابسته است. بخش زیادی از کالاهای ترانزیتی افغانستان از طریق پاکستان صادر می‌شود. بازرگانان افغان همواره به وضع محدودیت بر صادرات کالاها انتقاد داشته‌اند و اینک نیز از پاکستان می‌خواهند که به جای وضع محدودیت‌های بیشتر، روند صادرات کالاهای افغانستان را از این طریق، تسهیل کند.