طالبان ژنرال حکومت سابق افغانستان را کشتند

افرادی مسلح ابراهیم جهادیار را اواخر اکتبر در کابل بازداشت کرده بودند

به روایت اعضای خانواده جهادیار، او فرصت داشت از افغانستان خارج شود، اما نمی‌خواست کشور را ترک کند- facebook/zuhour.sirat

بستگان ابراهیم جهادیار، معاون اداره کادر و پرسنل وزارت دفاع حکومت سابق افغانستان، تایید کردند که طالبان این ژنرال سابق ارتش را کشته‌اند.

ظهور سیرت در فیس‌بوک درباره مرگ پدرش چنین نوشت: «بالاخره کارشان را کردند. شهادتت مبارک آغا [پدر] جانم.»

یک منبع در وزارت دفاع طالبان به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان خانواده ژنرال ابراهیم جهادیار را تهدید کرده‌اند که درباره کشته شدن او با رسانه‌ها صحبت نکنند. این منبع افزود که طالبان ادعا می‌کنند عاملان قتل جهادیار را بازداشت کرده‌اند و می‌گویند که آن‌ها طالب نبوده‌ و سلاح شخصی داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افرادی مسلح ابراهیم جهادیار را اواخر اکتبر در کابل بازداشت کردند. اعضای خانواده‌ او به رسانه‌ها گفته بودند که شش فرد مسلح وابسته به گروه طالبان ابراهیم جهادیار را پس از ضرب‌وشتم، در یک خودرو رنجر نشاندند و با خود بردند. آن‌ها گفته بودند که برای آزادی پدرشان به نهادهای امنیتی مختلف طالبان مراجعه کرده‌اند اما موفق نشدند علت زندانی شدن او را بدانند.

به روایت اعضای خانواده ابراهیم جهادیار، او بارها فرصت داشت از افغانستان خارج شود، اما نمی‌خواست کشورش را ترک کند.

طالبان تاکنون در مورد کشته شدن این مقام سابق وزارت دفاع اظهارنظر نکرده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، این گروه فرمان عفو عمومی صادر کرد و به مقام‌های حکومت سابق اطمینان داد که جان و مالشان در امان است و می‌توانند به زندگی در افغانستان ادامه دهند؛ با این حال گزارش‌های متعددی مبنی بر بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق در افغانستان وجود دارد.

شماری از مقام‌های حکومت سابق از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان به خارج افغانستان گریختند و این روند همچنان ادامه دارد. با سقوط حکومت افغانستان، بیشتر کارمندان حکومت سابق به کشورهای پاکستان و ایران مهاجرت کردند و در این کشورها بلاتکلیف مانده‌اند. شماری از آنان برای دریافت پناهندگی کشورهای اروپایی و آمریکایی درخواست داده‌اند اما روند رسیدگی به این درخواست‌ها طولانی است.

برخی از نظامیان سابق هم که فرصت خروج از افغانستان را نداشتند، پنهانی زندگی می‌کنند تا از حملات تلافی‌جویانه جنگجویان طالبان در امان بمانند.

طالبان اغلب افرادی را که در حکومت قبل سابقه کار در وزارتخانه‌های دفاع، داخله (کشور) و امنیت ملی را داشتند، از کار برکنار کردند و به جای آن‌ها افراد خود را گماشتند.

بیشتر از جهان