امیرعبداللهیان درباره انتشار کاریکاتور خامنه‌ای در شارلی ابدو: پاسخ قاطع می‌دهیم

وزیر امور خارجه ایران خطاب به دولت فرانسه هشدار داد که «پا را از گلیم خود فراتر» نگذارند

امیرعبداللهیان تاکید کرد که فرانسوی‌ها مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند ـ AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ایران، به انتشار کاریکاتورهای رهبر نظام جمهوری اسلامی در مجله فرانسوی شارلی ابدو واکنش نشان داد.

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه، ۱۴ دی (۴ ژانویه) در صفحه شخصی توییتر خود، بدون نام بردن از علی خامنه‌ای و با اشاره‌ای تلویحی به او، نوشت: «اقدام توهین‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی، بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود.» 

او همچنین در ادامه توییت تهدیدآمیز خود تاکید کرد: «به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آن‌ها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیش‌تر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.»

نشریه فرانسوی شارلی ابدو به نشانه همراهی با خیزش سراسری مردم ایران، در ماه دسامبر ۲۰۲۲ مسابقه‌ای برای کشیدن کاریکاتور از علی خامنه‌ای با هشتگ MullahsGetOut (آخوندها گم‌ شوید) راه‌اندازی کرد. این نشریه در توییتی خطاب به کاریکاتوریست‌‌ها نوشت: «مطمئن شوید که خامنه‌ای آخرین رهبری خواهد بود که ایرانی‌ها مجبورند تحمل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ با چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام، هدف حمله اسلامگرایان تندرو قرار گرفت که ۱۲ کشته و ۱۰ زخمی بر جا گذاشت. شارلی ابدو در سال ۲۰۲۰ نیز یک روز پیش از آغاز دادگاه متهمان حمله به دفتر این مجله، این کاریکاتور جنجالی را بازنشر کرد. در آن زمان، علی خامنه‌ای به انتشار مجدد کاریکاتور پیامبر اسلام واکنش نشان داد و آن را «جرمی بزرگ» خواند.

این نشریه فکاهی با رویکردهای انتقادی، اعلام کرده است که شماره هفتم ژانویه خود را که با هشتمین سالگرد حمله خونین تروریستی به دفتر این مجله مصادف است، به حمایت از قیام زنان و مردان ایران علیه استبداد دینی علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، اختصاص داده است.

مدیر شارلی ابدو در سرمقاله‌ خود با یادآوری قتل کاریکاتوریست‌های این نشریه، به دفاع از قیام مردم ایران علیه حکومت دینی پرداخت و نوشت، هنوز هم کسانی که اجبارهای دینی را برنمی‌تابند، با خطر مرگ روبه‌رو می‌شوند.      

در شماره ویژه این نشریه که از روز چهارشنبه، چهارم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۴ دی) به فروش می‌رسد، از میان ۳۰۰ نقاشی ارسال‌شده از کشورهای مختلف، ۳۵ کاریکاتور برتر انتخاب و منتشر شده است. این هفته‌نامه در مورد این مسابقه نوشت: «۸ دسامبر سال گذشته ما رقابت‌های کاریکاتور رهبر جمهوری اسلامی ایران را راه‌اندازی کردیم. قصد ما این بود که با هجو این مقام مذهبی که به عصری دیگر تعلق دارد و انداختن او به زباله‌دان تاریخ، از مبارزه مردم ایران برای آزادی حمایت کنیم.»

در صفحه اول تازه‌ترین شماره این نشریه جنجالی، زنی برهنه و خندان به تصویر کشیده شده که در مقابل ملاها پاهای خود را گشوده است و با نشان دادن اندام تناسلی خود، خطاب به آن‌ها می‌گوید: «برگردید به همان جایی که از آن بیرون آمدید.» در کاریکاتور دیگری که در این نشریه منتشر شده، علی خامنه‌ای در حال له شدن زیر پای زنان است. در یک تصویر برگزیده دیگر شارلی ابدو، خامنه‌ای در قامت زنی (با تصویر نمادین مرلین مونرو) دیده می‌شود که در مقابل زنانی بدون روسری و با موهای قیچی شده، به خود می‌لرزد. 

انتشار برخی از این تصاویر، در کنار بازتاب گسترده، با مخالفت‌هایی نیز در فضای مجازی از سوی کنشگران و فعالان حقوق زنان مواجه شده که آن‌ها را جنسیت‌زده و مغایر با شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دانند.

روز دوشنبه، ۲۱ آذر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، از تحریم برخی اشخاص و نهادها در اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد. رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد)، رادیو زمانه و نشریه شارلی ابدو، جزو نهادهایی‌ بودند که نامشان در فهرست تحریم‌های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.