افزایش چشمگیر فروش نفت عراق در سال ۲۰۲۲

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت نفت عراق، درآمدهای نفتی این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۹ میلیارد دلار افزایش داشته است

به‌گفته بانک جهانی عراق باید تا سال ۲۰۴۰ بتواند ۲۳۳ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف اقتصاد خود سرمایه‌گذاری کند تا در «مسیر رشد» قرار بگیرد -- MOHAMMED SAWAF / AFP

وزارت نفت عراق روز سه‌شنبه، ۳ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد فروش نفت این کشور در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار بوده است که، پس از سقوط قیمت نفت بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، بالاترین میزان فروش نفت عراق در چهار سال گذشته به‌حساب می‌آید.

بر اساس اطلاعات موجود، عراق، که دومین تولیدکننده نفت جهان به‌حساب می‌آید و فروش نفت نیز ۹۰ درصد درآمدهای این کشور را تشکیل می‌دهد، در سال ۲۰۱۹ توانست ۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نفت بفروشد در حالی که با آغاز همه‌گیری جهانی ویروس کرونا این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۴۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

با این‌حال اگرچه عراق در سال ۲۰۲۱ با افزایش درآمدهای نفتی مواجه شد اما این افزایش همپای درآمدهای نفتی سال ۲۰۱۹ نبود و تنها ۷۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نصیب عراق کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت نفت عراق، این کشور در سال ۲۰۲۲ در مجموع بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه نفت صادر کرده که میانگین روزانه آن رقمی در حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه است.

خبرگزاری فرانسه، همزمان با انتشار این خبر نوشت افزایش درآمدهای نفتی عراق یکی از نتایج حمله نظامی روسیه به اوکراین است که افزایش جهانی قیمت انرژی را در پی داشت. از سوی دیگر یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت نفت تصمیمی بود که کشورهای عضو اوپک‌پلاس در اکتبر سال ۲۰۲۲ گرفتند که این گروه از کشورها بر مبنای آن تولید نفت خود را به دو میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

ناظران اقتصادی، با توجه به بحران مزمن اقتصادی عراق، بر این باورند که افزایش فروش نفت این کشور خبری خوش برای دولت عراق به‌حساب می‌آید چون، به‌باور این گروه از ناظران، فروش هر بشکه نفت سهم بسزایی در بازسازی اقتصاد عراق ایفا خواهد کرد.

از این‌رو بانک جهانی، در ارزیابی‌ای که ماه گذشته میلادی از وضعیت اقتصادی عراق ارائه داد، تاکید کرد این کشور باید تا سال ۲۰۴۰ بتواند ۲۳۳ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف اقتصاد خود سرمایه‌گذاری کند تا در «مسیر رشد» قرار بگیرد.

بیشتر از اقتصاد