ممنوعیت واردات برنج خارجی؛ نگرانی از خالی شدن سبد مصرف اقشار کم‌درآمد

دلیل ممنوعیت واردات برنج، متعادل نبودن تراز تجاری ایران با کشورهایی که از آن‌ها برنج وارد می‌شده، عنوان شده است

واردات برنج خارجی کلا ممنوع شد - تصویر: خبرگزاری ایسنا

رئیس انجمن واردکنندگان برنج روز سه‌شنبه ضمن اعلام ممنوعیت واردات برنج به کشور، از این تصمیم ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی ابراز نگرانی کرد و گفت که این تصمیم موجب خالی شدن سبد مصرف اقشار کم‌برخوردار از برنج و کوچک شدن سفره آنان می‌شود.

اخوان اکبری، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران، دلیل ممنوعیت واردات برنج را تنها متعادل نبودن تراز تجاری ایران با کشورهایی که از آن‌ها برنج وارد می‌شده، عنوان کرده است.

مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره چرایی ممنوعیت واردات برنج خارجی گفت: «هند در حوزه تجارت به برخی تعهدات خود در قبال ایجاد تراز تجاری با ایران همکاری لازم را نداشته و در نتیجه واردات برنج از این کشور ممنوع شد.»

کشاورز در پاسخ به این پرسش که اگر مشکل تراز تجاری فقط با هند است چرا واردات از پاکستان هم ممنوع شده است، گفت: «تناقض بین آمار وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان برنج سبب شده تا واردات برنج خارجی به‌طور کامل ممنوع شود. بر اساس آمار اعلامی وزارتخانه، امسال بیش از ۱.۴ تن برنج وارد کشور شده در حالی که این آمار در اسناد بخش خصوصی یک میلیون تن آمده است.»

اکبری همچنین گفت که واردات برنج از نیمه آبان‌ماه سال جاری متوقف شده است و عملا هیچ نوع برنج هندی و پاکستانی از گمرک ترخیص نشده‌ است و این تصمیم به اقتصاد کشور، سفره اقشار آسیب‌پذیر و امنیت غذایی کشور ضربه می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که تولید برنج داخلی پاسخگوی همه نیاز بازار نیست و بسیاری از مصرف‌کنندگان هم توان خرید برنج ایرانی ندارند. به گفته اکبری، سفره حداقل شش دهک اول کشور یعنی معادل نیمی از مصرف‌کنندگان برنج وابسته به برنج‌های وارداتی است که قیمتی به‌ مراتب کمتر از برنج ایرانی دارند.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان برنج، از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن برنج وارد شده است، در حالی‌که نیاز کشور به واردات ۱.۵ میلیون تن است و تا پایان سال باید ۲۵۰ هزار تن برنج وارد شود تا پاسخگوی نیاز کشور به‌ویژه با توجه به نزدیکی عید نوروز و ماه رمضان باشد.

اخوان اکبری با اشاره به اینکه برنج بعد از گندم، دومین محصول غذایی پرمصرف ایرانیان است خطاب به تصمیم‌گیرانی که واردات برنج را ممنوع کرده‌اند گفت: «پیش از تصمیم‌گیری پشت درهای بسته با انجمن واردکنندگان برنج ایران به‌عنوان نهاد تخصصی فعال در صنعت برنج و تامین‌کننده کسری نیاز کشور مشورت کنند.»

رئیس انجمن واردکنندگان برنج همچنین به نقش بخش خصوصی در دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد و گفت که فعالان بخش خصوصی تاکنون توانسته‌اند «به انحاء مختلف تحریم را خنثی و مواد غذایی مورد نیاز کشور از جمله برنج را تامین کنند و متوقف شدن روابط تجاری یعنی از دست رفتن کانال‌های ویژه‌ای که می‌توانستند راهگشای تجارت خارجی کشور باشند».