مکرون: اوکراین بیش از هر زمان دیگری به کمک‌های ما نیاز دارد

حمایت‌های مکرون به‌فاصله کوتاهی بعد از یکی از مرگ‌بارترین حملات موشکی اوکراین‌های صورت گرفت

مکرون: سوئد می‌تواند روی حمایت و همبستگی‌ فرانسه در چارچوب پیمان نظامی ناتو حساب کند - Credit BERTRAND GUAY / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در آخرین موضع‌گیری خود بر لزوم تداوم حمایت‌های کشورهای غربی و عضو پیمان نظامی ناتو از اوکراین تاکید کرد.

موضع‌گیری روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری فرانسه، به فاصله کوتاهی بعد از کشته شدن ده‌ها نظامی روسیه در جریان یکی از مرگ‌بارترین حملات هوایی نیروهای اوکراینی صورت گرفت.

روز دوشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در جریان حملات هوایی نیروهای اوکراینی در شرق دونتسک، ۶۳ تن از نظامیان این کشته شدند. منابع نظامی اوکراین، شمار کشته‌شدگان نیروهای روسی را حدود ۴۰۰ تن اعلام کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است که نیروهای اوکراینی، شش موشک از سامانه پرتاب آمریکایی هیمارس (HIMARS) شلیک کردند که دو فروند از این موشک‌ها سرنگون شدند.

به‌دنبال حملات مرگ‌بار نیروهای اوکراینی، برخی از ملی‌گرایان روسیه و نیروهای افراطی مدافع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواهان مجازات فرماندهان نظامی شدند.

مکرون در پاریس میزبان اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد بود - Ludovic MARIN / AFP

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه سوم ژانویه (۱۲ دی‌ماه) به‌نقل از رئيس‌جمهوری فرانسه نوشت: «اوکراین امروز بیش از هر زمان دیگری به حمایت ما نیاز دارد.» مکرون این صحبت‌ها را در حالی مطرح کرد که در پاریس میزبان اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد بود.

سوئد و فنلاند با روسیه مرزهای مشترک دارند. این دو کشور بعد از تهاجم روسیه به اوکراین، هر دو برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو اقدام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در پاریس گفت: سوئد می‌تواند روی حمایت و همبستگی‌ فرانسه در چارچوب پیمان نظامی ناتو حساب کند.

نخست وزیر سوئد نیز ضمن اشاره اقدام این کشور برای عضویت در پیمان نظامی ناتو گفت، کشورش در حال حاضر دقیقا همان کاری را دارد انجام می‌دهد که باید انجام دهد.

پیش‌تر، دیمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه و از نزدیکان شخص پوتین، هشدار داد بود که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، روسیه تسلیحات اتمی‌ خود را در منطقه بالتیک، در مجاورت مرزهای سوئد، فنلاند و لهستان، مستقر خواهد کرد.

پوتین هفته گذشته در پیام ویدیویی که به‌مناسبت سال نو میلادی از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، کشورهای غربی را متهم کرد که می‌خواهند از طریق اوکراین، روسیه را تضعیف و تجزیه کنند.

بیشتر از جهان