وزیر کشور: طبیعی است که فیلترینگ ادامه داشته باشد

هم‌زمان با اعتراض‌ها به اینترنت طبقاتی در ایران، جمهوری اسلامی بر ادامه فیلترینگ اصرار می‌کند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، تلویحا اعلام کرد که فعلا بنا نیست فیلترینگ اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی رفع شود. او روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که اگر متولیان رسانه‌های اجتماعی و مجازی بخواهند همچنان به ایجاد «ناامنی و هدایت جریان‌های اغتشاشگر» کمک کنند، «طبیعی است که ما هم همان موضع‌ قبلی را خواهیم داشت».

وحیدی شرط رفع فیلتر رسانه‌های اجتماعی را تمکین از سیاست‌های جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: «باید ببینم کسانی که می‌خواهند در این فضا فعال باشند، حاضرند به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تمکین کنند یا همچنان قصد دارند به حمایت خود از اغتشاشات ادامه دهند.»

پیش از این تمکین نکردن از قوانین جمهوری اسلامی به عنوان عاملی برای برخورد با فعالان رسانه‌های اجتماعی معرفی می‌شد اما با این سخنان وزیر کشور، تمکین به «سیاست‌های جمهوری اسلامی» نیز به فهرست بایدهای حکومت اضافه می‌شود. این در حالی‌ است که تمکین نکردن از سیاست‌های نظام در قوانین ایران جرم‌انگاری نشده است و نمی‌تواند به عنوان یک پیش‌شرط برای تنبیه جمعی در نظر گرفته شود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در پایان، اشاره کرد: «اگر بخواهند با استفاده از ناامنی و هدایت اغتشاشات به رویه خود ادامه دهند، مطمئنا مسئولان ذی‌ربط تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

مسدود بودن اینستاگرام و فیلترینگ گسترده در ایران کماکان ادامه دارد و بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌وکار در اینستاگرام فعال‌اند و درآمد ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است؛ این گروه که غالبا جزو طبقه متوسط ارزیابی می‌شوند، با شرایط بد اقتصادی این روزها و نوسان‌های بی‌سابقه نرخ ارز در ایران بیش از پیش زیر فشارهای اقتصادی قرار دارند. برخی کارشناسان گردش مالی این رسانه اجتماعی برای ایرانیان را چیزی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ارزیابی کرده‌اند.

وزارت ارتباطات تاکنون به اعتراض‌ صاحبان این کسب‌وکارها پاسخ مناسبی نداده است. زارع پور، وزیر ارتباطات، پیش از این خود کسب‌و‌کارها را که اینستاگرام را برای تبلیغات و فروش خود انتخاب کرده‌اند، مقصر دانسته و اعلام کرده بود که اگر اینستاگرام رفع فیلتر هم بشود، کسب‌وکارها باید به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند، چرا که در صورت تکرار اعتراض‌های گسترده در ایران، باز هم احتمال فیلترینگ وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت اینترنت در ایران صدای برخی نمایندگان مجلس را هم درآورده است؛ نمایندگانی که با حمایت از طرح صیانت، نگرانی‌های بسیاری را در مورد قطعی کامل اینترنت در ایران رقم زدند. خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «ما هم از وزیر ارتباطات به دلیل شرایط موجود گله‌مندیم»، اعتراف کرد که سرعت اینترنت در ایران هر روز پایین‌ و پایین‌تر می‌آید.

بهروزی‌فر در مصاحبه با سایت جماران گفت: «امروز شرایط کشور به ثبات رسیده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد که بهانه‌ای برای کاهش سرعت اینترنت باشد. ایشان قول دادند وضعیت بهتر بشود. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیا رو به جلو است و ما نمی‌توانیم از آن عقب بیفتیم. بلکه باید به آن‌ها برسیم، زیرا امروز ارتباطات در همه امور حرف اول را می‌زند.»

پیش از آغاز خیزش سراسری مردم ایران، برخی نمایندگان مجلس پرونده وزیر ارتباطات را به علت استنکاف از قانون به قوه قضاییه ارسال کرده بودند. یکی از دلایل این اتفاق، کم کردن خارج از قانون پهنای باند بین‌المللی عنوان شد. بهروزی‌فر در این مورد گفت: «ما قبل از اعتراض‌ها وزیر را به مراجع قضایی به عنوان استنکاف از قانون معرفی کردیم. ایشان وظایف و مسئولیتی دارند که خود باید پاسخگوباشد.»

اینترنت طبقاتی

در کنار انتقاد‌ها به وضعیت فعلی اینترنت در ایران، آینده آن نیز فعالان حوزه اینترنت را نگران می‌کند. انجمن تجارت الکترونیک تهران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از ارائه اینترنت طبقاتی انتقاد کرد. این انجمن معتقد است هرگونه اولویت‌بندی در دسترسی به اینترنت به مشکلات پیشین اضافه خواهد کرد و این نوع اینترنت راهبردی غیراخلاقی است که به نارضایتی عمومی منجر می‌شود.

انجمن تجارت الکترونیک در این بیانیه عنوان کرد که عادی‌سازی اینترنت طبقاتی و القای آن به‌عنوان شیوه‌ای برای مدیریت اینترنت، به زیان تمام اجزای فعال در این سیستم است و جز تضعیف این صنعت در بلندمدت، حاصلی نخواهد داشت.

به گزارش دیجیاتو، پیش از این، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت از وعده وزارت ارتباطات برای حل مشکل کندی اینترنت برای برخی کاربران حرفه‌ای نظیر برنامه‌نویسان خبر داده بود. هفته گذشته نیز اتحادیه فناوران رایانه تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن، اعلام شد اعضای این اتحادیه از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند خواهند شد.

با استناد به این سخنان، می‌توان گفت اینترنت با سطح دسترسی متفاوت یا همان اینترنت طبقاتی قرار است به‌زودی به فاز اجرایی وارد شود. بر اساس این طرح، گروه‌ها و اصناف مختلف با ارائه تعهداتی، به استفاده از اینترنت با محدودیت‌های کمتر مجاز خواهند شد و به این ترتیب، هم نظارت بر فعالان این حوزه بیشتر از قبل می‌شود و هم ممکن است دسترسی مردم عادی به اینترنت آزاد تقریبا محال شود.

تلاش‌های حاکمیت برای بستن راه‌های ارتباطی داخل ایران با اینترنت‌ جهانی در حالی قوت گرفته که این روزها استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران روبه‌افزایش است. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با نقل‌قول از یک مقام مسئول، اعلام کرد که ۸۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال‌اند. پیش از او، ایلان ماسک هم از فعال‌ بودن ۱۰۰ دستگاه گیرنده استارلینک در ایران خبر داده بود.