یک مسئول دولتی ایران: ۸۰۰ ماهواره استارلینک در کشور فعالیت دارند

این مقام خرید و فروش استارلینک را غیرقانونی دانست اما وزیر ارتباطات مدعی شد که حکومت از استارلینک استقبال می‌کند

مجموعه ماهواره‌ای استارلینک از حدود ۳۳۰۰ ماهواره کوچک در مدار پایین زمین تشکیل می‌شود که به حدود ۴۵ کشور جهان اینترنت می‌رسانند- Yasuyoshi CHIBA / AFP

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران، گفت در ایران استفاده وسیعی از ماهواره استارلینک می‌شود. به گزارش تجارت نیوز، محبی تاکید کرد «یک مقام مسئول» تعداد دستگاه‌های فعال استارلینک را در ایران ۸۰۰ عدد اعلام کرده است، و افزود: «به علت قاچاق، امکان استفاده از این دستگاه رشد زیادی خواهد داشت.» 

به‌گفته محبی گیرنده‌های استارلینک قاچاقی وارد ایران می‌شود و خرید و فروش آن غیرقانونی است. او از وزارت ارتباطات خواست که از قاچاق این تجهیزات جلوگیری کند، و گفت: «دستگاه‌های مربوطه باید ورود این تجهیزات را مدیریت کنند.» 

اما عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، گفت حکومت از استارلینک استقبال می‌کند؛ به شرط اینکه «قواعد را بپذیرند». او افزود که این ماهواره می‌تواند راهی باشد برای کمک به سه هزار روستای ایران که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند. این در حالی است که مخالفان محدودیت‌های تحمیلی حکومت ایران بر اینترنت، از استارلینک به منزله راهی برای دور زدن این محدودیت‌ها، استقبال کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه ماهواره‌ای استارلینک از حدود ۳۳۰۰ ماهواره کوچک در مدار پایین زمین تشکیل می‌شود که به حدود ۴۵ کشور جهان اینترنت می‌رسانند. شرکت «اسپیس ایکس»‌ که بنیانگذار و مدیر‌ آن ایلان ماسک است، مالکیت این مجموعه را در اختیار دارد. این ماهواره‌ها با اتصال به پایانه‌ها و گیرنده‌های زمینی، امکان دستیابی به اینترنت «وای‌فای» را در مناطقی کوچک فراهم می‌کنند.

در جریان جنگ روسیه و اوکراین، گیرنده‌های زمینی ماهواره‌های استارلینک با همکاری کی‌یف وارد خاک اوکراین شدند و توانستند به وصل شدن این کشور به اینترنت کمک کنند. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار گیرنده استارلینک در اوکراین فعالیت دارند. 

«تجارت‌نیوز» با اشاره به سقف یک ترابایتی اتصال به اینترنت از طریق استارلینک، یادآوری کرد که این حجم حدود ۱۰ برابر بسته‌های نامحدود اپراتورهای داخلی است.