پنتاگون: ایران در شرایط تحریم به دنبال بزرگترین زرادخانه موشکی بود

ضعف‌ نیروی هوایی ایران اهمیت استراتژیک موشک‌های بالستیک را افزایش داده است

رونمایی از موشک دزفول- فوریه ۲۰۱۹ AFP

گزارش پنتاگون که سه‌‌شنبه شب منتشر شد، حاکی از آن است که ایران در همه سال‌های تحریم به دنبال توسعه برنامه‌های موشکی خود بود و اکنون به زرادخانه‌ موشکی دست یافته که بزرگتر از هر انبار موشکی دیگر در خاورمیانه-شامل اسرائیل، است.

پنتاگون گزارش داده که ایران یک برنامه توسعه موشکی گسترده‌ دارد و تعداد و پیشرفتگی موشک‌های‌اش باوجود تحریم‌ها و تلاش‌هایی که برای منع اشاعه تسلیحاتی در جریان بوده، رو به افزایش است.

این گزارش با عنوان «قدرت نظامی ایران» در حالی منتشر می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات روز گذشته خود بر مقاومت تاکید کرده و گفته بود، تحریم‌ها حالا حالا‌ها برداشته نمی‌شوند. از سوی دیگر آمریکا و متحدان‌ اروپایی‌اش تاکید دارند که باید بر سر طیف وسیعی از موضوعات از جمله برنامه‌های موشکی با ایران پای میز مذاکره بنشینند. موضوعی که مقامات تهران تا کنون با آن موافقت نکرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، از نظر تهران افزایش توان موشکی با توجه به محدودیت‌های نیروی هوایی‌ جمهوری اسلامی، اهمیت استراتژیک دارد. ایران هنوز از جنگنده‌های آمریکایی که در زمان شاه خریداری شده بود استفاده می‌کند.

از آنجایی که نیروهای هوایی ایران مدرن نشده، ایران برای حفظ توان حمله به اهداف دور‌برد به موشک‌های بالستیک نیاز دارد. موضوعی که مقامات اسرائیل و برخی کشورهای عربی در مورد آن نگران هستند. جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه به روشنی خواستار حذف اسرائیل از روی نقشه است، با اغلب کشورهای عربی همسایه خود نیز رابطه خوبی ندارد.

در بخش دیگری از گزارش پنتاگون به این نکته اشاره شده که ایران بزرگترین نیروی موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارد و این برآورد با توجه به بررسی توان موشکی اسرائیل انجام شده است.

همچنین ایران مجموعه‌ای از موشک‌ها با برد ۲ هزار کیلومتر را توسعه داده که می‌تواند اهدافی در اسرائیل و عربستان سعودی را هدف قرار دهد. از یکی از این موشک‌ها با نام خرمشهر دو سال قبل رونمایی شد و این موشک می‌تواند کلاهک‌های متعددی را حمل کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قبلا در توییتی مدعی شده بود در طراحی این موشک‌ها از تکنولوژی کره شمالی استفاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هزینه این توسعه نظامی در سال ۲۰۱۷ برای بودجه ایران ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

اما در حالی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا گفته بود،‌در صورتی که ایران یک سال دیگر در برجام بماند،‌می‌تواند سلاح خرید و فروش کند، مقامات آمریکایی نسبت به چنین چشم‌اندازی ابراز نگرانی می‌کنند.

کریستین ساندرز، کارشناس امور ایران در آژانس اطلاعات دفاعی با هشدارآمیز خواندن پیامدهای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌گوید:«این محدودیت‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ لغو می‌شوند و تهران می‌تواند به برخی تکنولوژی‌های پیشرفته که تا پیش از این به آن دسترسی نداشت، دست یابد». با این حال پیش‌بینی می‌شود نخست ایران برای خرید جنگنده‌ و تانک از روسیه و چین اقدام کند.

 وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا به نقل از ساندرز،‌ مدعی شده که تهران تهدید‌های عادی و غیرعادی خود را در خاورمیانه افزایش داده و مهمتر از همه منافع آمریکا و متحدان‌اش را تهدید می‌کند. به گفته او هدف جمهوری اسلامی از افزایش تهدید‌ها و استفاده از گروه‌های نیابتی اطمینان از بقای خود و حفظ نفوذ منطقه‌ای است.

در این گزارش به تهدید‌های سپاه از طریق شبکه‌ای از گروه‌های تحت فرمان‌اش و حمایت مالی از آنها نیز اشاره شده است.