لغو سه حکم اعدام در دیوان عالی و صدور یک حکم اعدام در نوشهر

حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا نقض و حکم اعدام مهدی محمدی‌فرد تایید شد

روابط عمومی دادگستری مازندران از صدور حکم اعدام برای یکی از معترضان نوشهر به نام محمدمهدی محمدی‌فر خبر داد - Twitter/@parisasadeghi0

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، با انتشار توییتی، از احکام نهایی پرونده معترضان چهلم حدیث نجفی در کرج خبر داد و گفت که فرجام‌خواهی محمد کرمی و سیدمهدی حسینی تایید و حکم صادره برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا نقض شده است.

امیر هاشمی در این توییت نوشت: «نتیجه فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده شهید عجمیان در دیوان عالی کشور؛ فرجام‌خواهی محمد کرمی و سیدمهدی حسینی به استناد بند الف ماده ۴۶۹ ق.آ.د.ک ابرام شد. حکم صادره حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به جهت نقص در تحقیقات، نقض شد.»

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اعتراض‌ها در مراسم چهلم حدیث نجفی و کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان نهم آذر برگزار شد و ۱۵ متهم این پرونده به افساد فی‌الارض متهم شدند. نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست قرائت‌شده در صحن علنی دادگاه گفت: «برای پنج نفر از این متهمان اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت ملی، حمله به ماموران، جنایتی که به اخلال شدید در نظم و امنیت عمومی منجر و به شهادت بسیجی حافظ امنیت شهید عجمیان منتهی شد، حکم اعدام صادر شد. ۱۱ متهم دیگر این پرونده از جمله سه متهم زیر ۱۸ سال نیز با توجه به نقش‌آفرینی و میزان تاثیر اقدام‌ها آن‌ها در شهادت شهید عجمیان، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند. احکام غیرقطعی مربوط به دادگاه بدوی است و در صورت اعتراض، طبق قانون در دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی می‌شود.»

این در حالی‌ است که بعد از شروع جلسات دادگاه، تعداد متهمان به ۱۶ نفر افزایش یافت و علاوه بر صدور پنج حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی، رضا آریا، محمد کرمی و سیدمهدی حسینی، ۱۱ متهم دیگر این پرونده به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم شدند.

از سوی دیگر، روابط عمومی دادگستری مازندران هم از صدور حکم اعدام برای یکی از معترضان نوشهر به نام محمدمهدی محمدی‌فر خبر داد. محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران، با اعلام این خبر افزود: «این فرد به اتهام افساد فی‌ الارض و محاربه از طریق ارتکاب جرم احراق و تخریب اموال به صورت گسترده به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی، ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی گردید، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم ضد امنیت داخلی کشور و اغوا و تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی، به اعدام محکوم شده است.»

او همچنین اعلام کرد که رای صادره بدوی و در دیوان عالی کشور، قابل اعتراض و فرجام‌خواهی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان خبر داده بود که مهدی محمدی‌فر، جوان ۱۸ ساله، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ساری به دو بار اعدام محکوم شده است. محمدی‌فر در جریان رسیدگی به این پرونده از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود و در مرحله دادگاه نیز به او اجازه انتخاب وکیل تعیینی داده نشد.

به گزارش هرانا، دادگاه انقلاب ساری علاوه بر حکم دو بار اعدام، محمدی‌فر را بابت اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام، اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم ضد امنیت داخلی» در مجموع به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

رئیس کل دادگستری مازندران دسترسی نداشتن محمدی‌فر به وکیل تعیینی در این دادگاه را تکذیب و اعلام کرد که او در دادگاه وکیل تعیینی داشته و این ادعا که از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است، به هیچ عنوان صحت ندارد.

خبرگزاری ایرنا در مورد پرونده محمدی‌فر نوشت: «بر اساس مستندات موجود در پرونده و گزارش ماموران در صحنه جرم، محمدمهدی محمدی‌فر در اغتشاشات روز سی‌ام شهریور شهرستان نوشهر حضور داشته و به ساخت کوکتل مولوتوف اقدام کرده و کوکتل مولوتوف را به داخل مقر راهنمایی و رانندگی (میدان آزادی نوشهر) پرتاب کرده که موجب حریق و صدمات جدی به این مکان شده است.» 

این در حالی‌ است که این اتهام‌ها بر اساس اعتراف‌های اجباری این جوان ۱۸ ساله علیه خودش مطرح شده‌اند. توانا پیش از این اعلام کرده بود که تنها مستند پرونده علیه مهدی اعتراف‌های اجباری او است که پس از ساعت‌ها شکنجه و زیر فشار گرفته شده است. دادگاه در رای خود به یک فیلم هم استناد کرده است که به طور قطعی نمی‌توان تشخیص داد افراد حاضر در فیلم چه کسانی‌اند.