ادعای جمهوری اسلامی: مذاکرات هسته‌ای «جدی» ادامه دارد اما رسانه‌ای نمی‌شود

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت مذاکرات «پیوسته» و «به طور جدی پیگیری» می‌شوند

باقری در برابر پرسشی در مورد سفر احتمالی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران، پاسخ روشنی نداد_HO / Iranian Foreign Ministry / AFP

علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت مذاکرات مربوط به احیای برجام، جدی و پیوسته ادامه دارند. باقری که در حاشیه مراسم سومین سالگرد کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، ادعای آلمان و آمریکا را که گفته‌اند بر مذاکرات هسته‌ای متمرکز نیستند، زیر سوال برد. او در پاسخ به پرسشی در مورد موضع واشنگتن و برلین، گفت مذاکرات همیشه «پیوسته» بودند و هنوز هم «وقفه‌ای درشان ایجاد نشده»، و مدعی شد که مطرح نبودن مذاکرات در رسانه‌ها «بدین معنی است که کارها دارند به طور جدی پیگیری می‌شوند.» او در ادامه این بخش از اظهارات افزود: «طبیعتا لازم نیست برای هر چیزی فضاسازی رسانه‌ای شود.»

باقری در برابر پرسشی در مورد سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران، پاسخ روشنی نداد و فقط مدعی همکاری معمول حکومت ایران با آژانس شد. این در حالی است که بازرسان این نهاد سازمان ملل، از همکاری نکردن حکومت ایران گلایه دارند. امتناع جمهوری اسلامی از اجازه دسترسی آژانس به سه مکان اعلام‌نشده که در آن‌ها رد اورانیوم پیدا شده، از دلایل اصلی بن‌بست مذاکرات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، یادداشت‌هایی در پیوند با برجام، بین میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد عضو تیم مذاکره‌کننده روسیه، و یک دیپلمات ارشد اسرائیلی، در توییتر ردوبدل شد. اولیانوف روز دوشنبه در توییتی نوشته بود: «ایران اخیرا چند بار آمادگی خود را برای انجام مذاکرات وین درباره احیای برجام تایید کرد و به درستی گفت که توپ در زمین غربی‌ها است.» اما جاشوآ ال. زارکا، رئیس اداره امور راهبردی وزارت خارجه اسرائیل، در پاسخ به اولیانوف در توییتر نوشت: «همکار عزیزم، آن‌ها دروغ می‌گویند.»

اولیانوف سپس در پاسخ به زارکا نوشت: «راه‌های دیپلماتیک قابل‌اتکایی وجود دارد که ببینیم چه کسی راجع به برجام جدی است و چه کسی نیست. شکی نیست که تلاش‌های دیپلماتیک هنوز به پایان کار نرسیده‌ است (البته اگر اراده سیاسی مربوطه موجود باشد). هرگونه بدیل برای برجام، می‌تواند عواقبی بسیار منفی برای امنیت منطقه داشته باشد.»