خشونت و ناآرامی در آتش‌بازی سال نو در برلین

سرویس آتش‌نشانی دست‌کم ۳۸ حمله به خودروهای امدادی را ثبت کرد و اعلام کرد ۱۵ افسر پلیس مجروح شده‌اند

دولت آلمان روز دوشنبه، دوم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۲ دی)، حوادثی را که در شب سال نو در برلین رخ داد و در آن ماموران پليس و آتش‌نشانی هدف حمله قرار گرفتند، محکوم کرد. بنا به یک گزارش اولیه، در مجموع ۱۵ امدادگر اورژانس مجروح شدند و یک نفر در بیمارستان بستری شد. به گزارش خبرگزاری آلمانی «دی‌پی‌ای» و بر اساس آمار منتشرشده در صبح سال نو، ماموران آتش‌نشانی برلین به بیش از ۱۷۰۰ درخواست کمک پاسخ دادند.

امسال تعداد زیادی از ماموران اورژانس در جریان آتش‌بازی سال نو هدف حمله قرار گرفتند. در برلین، سرویس آتش‌نشانی دست‌کم ۳۸ حمله از این نوع را ثبت کرد و اعلام کرد ۱۵ افسر مجروح شده‌اند. اما به گزارش خبرگزاری «دی‌پی‌ای»، پلیس تعداد افسران مجروح‌شده را ۱۸ تن اعلام کرد. کارستن هومریگاوزن، رئیس آتش‌نشانی منطقه‌ای، گفت: «هیچ توجیهی برای این رفتار وجود ندارد و فقط می‌توانم آن را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنم.»

جعبه‌های آبجو و کپسول‌های کنترل آتش‌ به سمت خودروهای اضطراری پرتاب شدند، امدادگران با مواد آتش‌بازی هدف حمله قرار گرفتند و حتی خودروها غارت شدند. آتش‌نشانی گزارش داده بود که برای جشن‌های امسال آمادگی خوبی دارد، ولی از «تعداد و شدت حملات به ماموران و وسایل کمک‌رسانی» شگفت‌زده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به رویه معمول، اداره آتش‌نشانی به منظور افزایش خدمات فرماندهی و پرسنل خود در شلوغ‌ترین شب سال، شب سال نو را «وضعیت اضطراری احتیاطی» اعلام کرده بود. بر اساس گزارش‌های موجود حدود ۱۴۷۰ مامور آتش‌نشانی و ۳۹۵ خودرو اضطراری در حال آماده‌باش بودند. در مجموع ۲۲ نفر بر اثر ترقه و مواد مشابه مجروح شدند.

فرانسیسکا گیفای، شهردار برلین، در توییتی نوشت: «این مقیاس آمادگی برای خشونت و تخریب، به شهر ما آسیب می‌زند.» او در توییت خود افزود که مقام‌های مسئول در مورد افزایش تعداد مناطقی که در آن‌ها آتش‌بازی ممنوع است، بحث خواهند کرد. نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان، از  مداخله پلیس برای جلوگیری از خشونت و دستگیری ۱۰۰ نفر،  تشکر کرد و گفت: «عاملان این وضعیت باید عواقب قانونی اقدامات خود را به وضوح احساس کنند.»

در عین‌حال خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشت مردم سراسر آلمان روز شنبه به مناسبت سال نو، تعداد زیادی مراسم آتش‌بازی در مکان‌های عمومی برگزار کردند. آلمان دو سال پیش و در دوره همه‌گیری کرونا، فروش لوازم آتش‌‌بازی را ممنوع کرده بود. هدف این اقدام، جلوگیری از فشار آمدن به بیمارستان‌ها و نیز ممانعت از گردهمایی‌های بزرگ در مکان‌های عمومی در دوره همه‌گیری کرونا بود.

بیشتر از جهان