شورش در زندان مکزیک با ۱۴ کشته‌ و ۲۰ فراری پایان یافت

این شورش در زندان خوارز در شمال مکزیک که با خشونت‌های ناشی از فعالیت کارتل‌های قاچاق درگیر است، رخ داد

شورش در زندان‌های مکزیک امری عادی است_ AFP

در جریان شورشی در یکی از زندان‌های بدنام مکزیک، دست‌کم ۲۰ زندانی موفق به فرار شدند و ۱۴ نفر جانشان را از دست دادند. چهار نفر از جان‌باختگان از زندانیان و ۱۰ قربانی دیگر زندان‌بان‌‌اند.

به گزارش شبکه خبری ان‌پی‌آر، این شورش در زندان خوارز، شهری مرزی در شمال مکزیک رخ داد که با خشونت‌های ناشی از فعالیت کارتل‌های قاچاق درگیر است.

دادستان ایالتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش مکزیک، گارد ملی و پلیس محلی در روز یکشنبه اوضاع را تحت کنترل گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کروز پرز کوئلار، شهردار خوارز، درباره چگونگی وقوع این شورش به رسانه‌های محلی گفت که افراد مسلح وارد زندان شد‌ند و تلاش کردند زندانیان را فراری دهند.

وقوع شورش‌های مرگبار در زندان‌های مکزیک امری عادی است. در سال ۲۰۰۹ نیز در یکی از زندان‌های مکزیک شورشی رخ داد که طی آن ۲۰ نفر کشته شدند. سال ۲۰۱۱ نیز در اتفاقی مشابه، ۱۷ نفر جان باختند.

ماه اوت و پیش از شورش اخیر در زندان خوارز، نیز پس از کشته شدن سه نفر در درگیری باندهای داخل زندان، سربازان ارتش مکزیک و گارد ملی برای کمک فرا خوانده شده بودند.

مقام‌های دولتی می‌گویند این زندان مملو از اعضای یک گروه جنایی سازمان‌یافته است که سال‌ها است از داخل زندان برای اجرای برنامه‌های خود در شهر خوارز برنامه‌ریزی می‌کند و دستور می‌دهد.

دارودسته‌های قاچاق مواد مخدر مکزیک به همکاری با گروه‌های تبهکاری اکوادور مانند لس‌لوبوس و لس‌چونروس متهم‌اند؛ دارو دسته‌هایی که چه در داخل و چه خارج از زندان‌ بر سر در اختیار گرفتن مسیرهای پرسود قاچاق مواد مخدر با هم درگیر می‌شوند.

ارتش مکزیک از سال ۲۰۰۶ عملیاتی جنجالی را برای مقابله با دارودسته‌های مواد مخدر آغاز کرد، اما کشتارهای جمعی همچنان در این کشور رایج است. در ۱۶ سال گذشته، ۳۴۰ هزار قتل در مکزیک ثبت شده است که بسیاری از آن‌ها، به دلیل درگیری دارودسته‌های جنایی و کارتل‌های مواد مخدر بوده‌ است. قربانیان این حملات می‌توانند از هر گروهی باشند؛ از مردم عادی گرفته تا چهره‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران.

بیشتر از جهان