شورش در زندان اکوادور؛ دست‌کم ۶۸ نفر جان باختند

ماه پیش یکی از شدیدترین شورش‌های زندانیان در تاریخ اکوادور در این زندان رخ داد

به گفته مقام‌های رسمی در درگیری خشونت‌بار بین دارودسته‌های تبهکاری رقیب در زندانی در اکوادور که هم‌چنان ادامه دارد دست‌کم ۶۸ نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شده‌اند.

درگیری روز جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) در زندان لیتورال در شهر گوایاکیل آغاز شد که حدود هشت ساعت به درازا کشید و طبق گزارش‌ها، پلیس از درون زندان اسلحه و مواد منفجره کشف کرده است.

در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، بدن‌های سوخته افتاده بر کف زندان نمایان است و به گفته مقام‌های رسمی، برخی از زندانیان سعی کرده بودند یک دیوار در زندان را با دینامیت منفجر کنند و اعضای دارو دسته رقیب را «قتل‌عام» کنند.

به گفته مقام‌های دولتی این درگیری خشونت‌بار که در آخر هفته رخ داد به علت مبارزه اکوادور با نفوذ دارودسته‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر مثل سینالوا و جالیسکوی نسل جدید است. پابلو آروسمنا، فرماندار استان گوایاس در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: ما با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم و این مبارزه خیلی دشوار است.

اعضای خانواده زندانیان روز شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) بیرون دیوارهای زندان جمع شدند تا خبری از داخل بگیرند.

فرانسیسکا چانکای در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت: بس است دیگر. کی می‌خواهند دست از کشتار بردارند؟ اینجا زندان است نه کشتارگاه. زندانی‌ها هم آدم‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه پیش یکی از شدیدترین شورش‌های زندانیان در تاریخ اکوادور در این زندان رخ داد؛ به‌طوری‌که برای فرونشاندن نبردهای مرگ‌بار درون زندان صدها سرباز را بسیج کردند. در حمام خونی که در ماه اکتبر به پا شد برخی از زندانیان را سر بریدند و دست‌کم ۱۱۸ نفر کشته شدند و این تازه‌ترین موج کشتار بعد از شورش ماه فوریه در چندین زندان بود که ۷۹ کشته به‌جا گذاشت. امسال حدود ۳۰۰ نفر در شورش‌های درون زندان‌های اکوادور جان باختند.

زندان‌ها در این کشور آمریکای جنوبی انباشته از زندانی است؛ ۹۰۰۰ نفر بیش‌از حد ظرفیت در زندان‌های این کشور به‌سر می‌برند و از این تعداد ۳۰۰۰ نفر در زندان لیتورال جای دارند.

گیلرمو لاسو، رئیس‌جمهور اکوادور دولت‌های قبلی را به «انفعال» در برخورد با دارودسته‌های قاچاق مواد مخدر متهم کرده است و خواستار حمایت بیش‌تر همتایان خود در کشورهایی مانند کلمبیا، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا برای تقویت پلیس و نیروهای مسلح این کشور شده است. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بی‌بی‌سی در اوایل ماه نوامبر هشدار داد برای از بین بردن معضل خشونت دارودسته‌های تبهکاری در اکوادور ممکن است «بیش از ۱۰ سال» دخالت مستمر لازم باشد.

دارودسته‌های قاچاق مواد مخدر مکزیک به همکاری با داردودسته‌های تبهکاری داخل اکوادور مانند لس‌لوبوس و لس‌چونروس متهم شده‌اند، دارو دسته‌هایی که در داخل و خارج زندان‌ها بر سر در اختیار گرفتن مسیرهای پرسود قاچاق مواد مخدر باهم درگیر می‌شوند.

طبق گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات‌متحده نزدیک به ۷۵ درصد کوکائینی که وارد ایالات‌متحده می‌شود از مسیر منطقه اقیانوس آرام شرقی وارد می‌شود و اکوادور گذرگاهی اصلی در این منطقه است.

© The Independent