بازداشت ساکنان پنجشیر و ادعای شکنجه شدن به دست طالبان

در یک سال گذشته طالبان دست‌کم ۶۰ شهروند غیرنظامی را در استان پنجشیر کشته‌اند

بارها گزارش‌های مبنی بر بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر به نشر رسیده است-WAKIL KOHSAR / AFP

برخی از ساکنان پنجشیر می‌گویند که نیروهای طالبان به بهانه عضویت یا همکاری آنان با جبهه‌ مقاومت ملی، بستگانشان را بازداشت و شکنجه می‌کنند.

یک منبع محلی در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان روز جمعه، ۹ دی (۳۰ دسامبر ۲۰۲۲)، مجاهد ابراهیمی، از ساکنان روستای کرامان را به اتهام کارگذاری بمب کنارجاده‌ای در منطقه‌ آسیاب کرامان بازداشت کرده‌اند و اینک در زندان طالبان تحت شکنجه است. 

یکی از ساکنان کابل نیز به ایندپیندنت فارسی گفت که طالبان پنجشنبه، ۸ دی، عبدالواحد، از ساکنان شهرستان دره عبدالله خیل را در ناحیه ۱۱ کابل به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کردند. 

او نیز ادعا می‌کند که عبدالواحد زیر شکنجه طالبان قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع محلی در پنجشیر گفت که طالبان هفته پیش صمیم، دانش‌آموز کلاس ۱۱ دبیرستان محمد شهید را در شهرستان آبشار از منطقه‌ سیاه‌سنگ کابل بازداشت کردند. اتهام این نوجوان هنوز مشخص نیست.

در یک سال و نیم گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در استان پنجشیر به دست طالبان، منتشر شده است.

در اوایل ماه جاری خورشیدی، ایندیپندنت فارسی گزارش داد که در یک سال گذشته طالبان دست‌کم ۶۰  شهروند غیرنظامی را در استان پنجشیر کشته‌اند. این تعداد صرفا بخشی از آمار تلفات غیرنظامیان است که ایندیپندنت در مصاحبه با ساکنان پنجشیر به آن دست یافته بود و شامل همه قربانیان نیست.

به دلیل ترس از حملات انتقام‌جویانه طالبان، بسیاری از خانواده‌های قربانیان حاضر به مصاحبه نشده بودند.

استان پنجشیر محل حضور نیروهای جبهه مقاومت ملی است و طالبان با وجود اعزام نیروی گسترده به این ناحیه برای سرکوب، نتوانستند مقاومت را در پنجشیر پایان دهند و هرازگاهی میان نیروهای جبهه مقاومت ملی با طالبان درگیری رخ می‌دهد. 

نیروهای جبهه مقاومت در کوهپایه‌های پنجشیر مستقرند و این باعث می‌شود که طالبان برای راه‌اندازی عملیات و حمله به پناهگاه‌های نیروهای جبهه مقاومت، با دشواری مواجه شوند.

پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، با شماری از نیروهای نظامی حکومت پیشین به پنجشیر رفتند و مقاومت علیه طالبان را آغاز کردند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی بر اغلب بخش‌های افغانستان مشلط شده بودند، اما نتوانستند استان پنجشیر را به کنترل خود درآورند. احمدشاه مسعود با طالبان جنگید و نگذاشت پنجشیر سقوط کند.

تحلیلگران مسائل امنیتی افغانستان معتقدند که ادامه جنگ در مناطق تاجیک‌نشین این کشور، از جمله پنجشیر و شهرستان اندراب بغلان، روحیه مقاومت علیه طالبان را افزایش می‌دهد و این روند، به تضعیف روزافزون طالبان خواهد انجامید.

بیشتر از جهان