ایلان ماسک: نزدیک به ۱۰۰ ماهواره استارلینک در ایران فعال شدند

در هفته‌های آغازین خیزش انقلابی در ایران، ماسک در تویيتر از قصد خود برای فعال کردن این خدمات برای کمک به اعتراضات در ایران خبر داده بود

ماسک ماه سپتامبر گفته بود که استارلینک را در ایران فعال می‌کند-HANNIBAL HANSCHKE / POOL / AFP

ایلان ماسک، از ثروتمندترین افراد جهان و مدیرعامل شرکت «اسپیس ایکس»، روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر (۵ دی)، گفت که این شرکت اکنون نزدیک ۱۰۰ ماهواره فعال «استارلینک» در ایران دارد. سه ماه پیش، در هفته‌های آغازین خیزش انقلابی در ایران، ماسک در تویيتر از قصد خود برای فعال کردن این خدمات برای کمک به اعتراضات در ایران خبر داده بود. کریم سجادپور، کارشناس ایرانی‌تبار موسسه کارنگی آمریکا، در آن هنگام در گفت‌وگوی تلفنی با ماسک، در مورد قابلیت‌ها و ظرفیت‌‌های استفاده از این ماهواره‌ها سخن گفته بود. 

ماسک که از چندی پیش با خریدن «توییتر» مدیرعاملی این شبکه ارتباط اجتماعی را نیز بر عهده گرفته است، روز دوشنبه در توییتی نوشت: ‌«داریم به ۱۰۰ استارلینک فعال در ایران نزدیک می‌شویم.» او این توییت را در پاسخ به توییتی نوشت که فیلمی از خیابان‌های ایران را منتشر کرده بود که در آن برخی زنان بدون حجاب دیده می‌شوند. برخی کاربران در پاسخ به توییت ماسک، یادآوری کردند که این فیلم می‌تواند گمراه‌کننده باشد و زنان در ایران همچنان از آزادی‌ انتخاب پوشش برخوردار نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماسک در ماه سپتامبر گفته بود که استارلینک را در ایران فعال می‌کند و این کار را بخشی از تلاش‌هایی با حمایت دولت آمریکا برای «پیشبرد آزادی اینترنت و رساندن جریان آزاد اطلاعات» به مردم ایران دانسته بود. 

ماهواره‌های استارلینک می‌توانند به شهروندان ایران برای دور زدن فیلترینگ و محدودیت‌های متعددی که به دسترسی آزاد آنان به اینترنت تحمیل می‌شود، کمک کنند. اما دشواری نصب فیزیکی این ماهواره‌ها در خاک ایران (بر خلاف خاک اوکراین که در آن با حمایت دولت این کشور بر پا شده‌اند) بر معضلات استفاده از آن‌ها افزوده است. برخی تصاویر تاییدنشده در رسانه‌های اجتماعی در ماه‌های گذشته، از ورود فیزیکی ماهواره‌ها به ایران از خاک اقلیم کردستان عراق خبر داده بودند.