مهم‌ترین رویدادهای ورزشی ۲۰۲۲؛ از پیروزی مسی تا بازنشستگی فدرر

طرفداران ورزش‌های فوتبال و تنیس در سالی که گذشت، لحظاتی تاریخی را پشت سر گذاشتند

پیروزی آرژانتین در جام جهانی پس از ۳۶ سال، لحظه‌ای مهم برای کشوری بود که با مشکلات اقتصادی و سیاسی درگیر است _ REUTERS

 از لحظه‌ای که لیونل مسی جام جهانی را با افتخار بالای سر برد - تنها جایزه مهمی که تا آن زمان به آن دست نیافته بود - تا لحظه‌ای که راجر فدرر راکت تنیس خود را آویزان کرد، سال ۲۰۲۲ سال قابل توجهی در ورزش بود که رویدادهای مهمی در آن رخ داد.

رسانه فرانس ۲۴ در گزارش کوتاهی، مهم‌ترین اتفاقات ورزشی در ۱۲ ماه گذشته را ذکر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

۱- مرگ پله: درگذشت پادشاه فوتبال برزیل، لحظه‌ای بود که دنیای ورزش از آن وحشت داشت. پله که به بیماری سرطان روده دچار بود، روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در ۸۲ سالگی درگذشت. این اسطوره که «مروارید سیاه» نیز نام گرفته بود، در سال ۱۹۵۸ و در ۱۷ سالگی، زمانی که قدرت گلزنی او باعث شد برزیل قهرمان جام جهانی شود، به یک پدیده جهانی تبدیل شد. او پیش از آن نیز ۱۰۰ گل برای باشگاه محبوبش، سانتوس، به ثمر رسانده بود. پله موفق شد همراه با تیم برزیل، قهرمانی در دو جام جهانی دیگر را نیز در سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ جشن بگیرد.

۲- بازنشستگی راجر فدرر: این ستاره ورزش تنیس، فعالیت حرفه‌ای‌ خود را در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، با انجام یک مسابقه نهایی در کنار رافائل نادال، رقیب و دوست دیرینه‌اش، به پایان رساند. فدرر ۴۱ ساله درباره خداحافظی‌اش از ورزش حرفه‌ای، نوشت: «این تصمیمی تلخ است، زیرا همه چیزهایی را که تنیس به من داده است، از دست خواهم داد. اما در عین حال، چیزهای زیادی برای جشن گرفتن وجود دارد. من خود را یکی از خوش‌شانس‌ترین مردم روی زمین می‌دانم. استعداد خاصی برای بازی تنیس به من داده شد و آن را در سطحی انجام دادم که هرگز تصورش را نمی‌کردم.»

فدرر زمانی که با قهرمانی در ویمبلدون در ۲۰۰۳ به شهرت رسید، فقط ۲۱ سال داشت. او که به ظرافت در بازی تنیس مشهور بود، پنج بار متوالی (از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷) برنده ویمبلدون شد.

۳- قهرمانی زنان بریتانیا:‌ ۵۶ سال پس قهرمان شدن تیم مردان انگلستان قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶، سرانجام تیم زنان انگلستان بود که توانست با شکست ۱-۲ آلمان در فینال مسابقات ژوییه، آن موفقیت را تکرار کند.  ملکه الیزابت فقید در پیامی درباره پیروزی آن‌ها نوشت: «موفقیت شما بسیار فراتر از جامی است که با شایستگی، به دست آورده‌اید. همه شما نمونه‌ای پیش روی دختران و زنان امروز و نسل‌های آینده قرار داده‌اید.»

۴- قهرمانی آرژانتین در جام جهانی: فینال جام جهانی ۲۰۲۲، از بهترین بازی‌های تاریخ این مسابقات بود. در کنار قهرمانی آرژانتین، دستیابی لیونل مسی به جام جهانی نیز اهمیت بسیاری داشت. این بازیکن ۳۶ ساله که توانسته بود انواع افتخارهای فوتبالی را به دست آورد، اینک این جایزه مهم را نیز در کارنامه دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیروزی آرژانتین در جام جهانی پس از ۳۶ سال، لحظه‌ای مهم برای کشوری بود که با مشکلات اقتصادی و سیاسی درگیر است. پس از قهرمانی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی، مردم این کشور صحنه‌های خارق‌العاده‌ای را در خیابان‌ها رقم زدند؛ چنانکه در رژه پیروزی که در بوئنوس‌آیرس برگزار شد، بیش از پنج میلیون نفر شرکت کردند. به گفته رسانه‌های محلی، این بزرگ‌ترین گردهمایی مردمی در تاریخ آرژانتین بود.

۵- عملکرد شگفت‌انگیز مراکش در جام جهانی: مراکش با تبدیل شدن به نخستین کشور آفریقایی و عربی که به نیمه‌نهایی مسابقات جام جهانی رسید، رکورد تازه‌ای به ثبت رساند. فوتبالیست‌های این کشور با شکست دادن بلژیک، اسپانیا و پرتغال، توانستند هم برای آفریقا و هم برای جهان عرب، افتخارآفرینی کنند. 

توانایی شیرهای اطلس در جام جهانی قطر ۲۰۲۲، در شرایطی به رخ همگان کشیده شد که پیش از شروع این مسابقات، کمتر کسی می‌توانست رسیدن این تیم را به جمع چهار تیم نهایی پیش‌بینی کند. بازیکنان مراکش با روحیه تیمی و تیزهوشی تاکتیکی چشمگیری که از خود نشان دادند، هرچند نتوانستند به جایگاهی دست یابند که برای آن می‌جنگیدند، با استقبال صدهزار نفری مردم کشورشان به خانه بازگشتند.

۶- قهرمانی سنگال در جام ملت‌های آفریقا: در سالی که گذشت، سنگال توانست با غلبه بر مصر در ضربات پنالتی، نخستین قهرمانی خود را در جام ملت‌های آفریقا به دست آورد. این یک دستاورد بزرگ برای شیرهای ترانگا بود که ۵۷ سال پس از نخستین حضورشان در این رقابت‌ها و با شهرتی که در جایگاه یکی از بهترین تیم‌های آفریقایی در فوتبال بین‌المللی داشتند، مدت مدیدی نتوانسته بودند به این جام دست یابند.

۷- اهدای توپ طلا به کریم بنزما: مهاجم فرانسوی رئال مادرید، با پشت سر گذاشتن یک روند خارق‌العاده، برنده توپ طلا شد.او که فصل گذشته در ۴۶ بازی، ۴۴ گل به ثمر رساند، پربارترین بازی دوران حرفه‌ای خود را ثبت کرد. بنزما پس از دستیابی به «توپ طلا» گفت: «این جایزه واقعا باعث افتخار من است. من هرگز تسلیم نشدم. به دست آوردن این جایزه از کودکی رویای من بود.» پس از استنلی متیوز، اسطوره بریتانیایی، کریم بنزما در ۳۴ سالگی به دومین بازیکن مسن تاریخ بدل شد که این جایزه را به دست می‌آورد. متیوز در سال ۱۹۵۶ در سن ۴۱ سالگی جایزه «توپ طلا» را دریافت کرده بود.

 

بیشتر از ورزش