رهبر کره شمالی دستور گسترش زرادخانه هسته‌ای را صادر کرد

کیم جونگ‌اون تاکید کرد که نخستین ماهواره شناسایی نظامی را «در اولین تاریخ ممکن» پرتاب خواهند کرد

رهبر کره شمالی ایالات متحده را به «استقرار مکرر تجهیزات حمله اتمی در کره جنوبی» متهم کرد_ AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور، پس از ورود به سال ۲۰۲۳ با یک شلیک تسلیحاتی دیگر دستور داد زرادخانه هسته‌ای گسترش یابد. او همچنین بر ساخت موشک بالستیک قاره‌پیمای قوی‌تر و پرتاب اولین ماهواره جاسوسی تاکید کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این گفته‌های کیم جونگ اون در راستای گسترش برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای او است، زیرا او بارها قول داده است که هم کیفیت و هم کمیت زرادخانه هسته‌ای کره شمالی را برای مقابله با آنچه «خصومت ایالات متحده» می‌خواند، افزایش دهد.

برخی کارشناسان می‌گویند تلاش کیم برای تولید تسلیحات اتمی بیشتر و سیستم‌های تسلیحاتی جدید نشان‌دهنده امیدهای او برای تقویت قدرت مذاکره در آینده است؛ این در شرایطی است که او تنش‌های طولانی‌مدت با ایالات متحده و متحدانش وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیم در نشست حزب حاکم کره شمالی گفت: «دیگران اکنون مشتاق‌اند که کره شمالی را منزوی و خفه کنند. وضعیت حاکم مستلزم تلاش مضاعف برای تقویت قاطعانه توان نظامی است.» او همچنین کره جنوبی را متهم کرد که «آماده‌سازی خود برای جنگ با پیونگ یانگ را آشکارا در بوق و کرنا می‌کند».

کیم همچنین بر «آمادگی برای حمله سریع و متقابل هسته‌ای» تاکید کرد و خطاب به شهروندان کره شمالی افزود: «وضعیتی که در آن قرار داریم، نیاز به تولید انبوه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در میدان نبرد و فشار برای افزایش زرادخانه هسته‌ای کشور را نشان می‌دهد.»

رهبر کره شمالی در بخش دیگری از گفته‌هایش، ایالات متحده را به «استقرار مکرر تجهیزات حمله اتمی در کره جنوبی» و «فشار برای ایجاد یک بلوک نظامی منطقه‌ای مشابه ناتو» متهم کرد. او افزود که کره شمالی اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را «در اولین تاریخ ممکن» پرتاب خواهد کرد و گفت که آماده‌سازی آن در مراحل پایانی است.

 تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی و یک ماهواره شناسایی نظامی از جمله آرزوهای قدیمی کیم‌اند که بارها به آن‌ها اشاره کرده است. سلاح‌های دیگری که او می‌خواهد به آن‌ها دست پیدا کند، عبارت‌اند از موشک با چند کلاهک، یک موشک بالستیک با سوخت جامد چابک‌تر، موشک هسته‌ای زیر آب و یک سلاح مافوق صوت.

به گفته برخی از کارشناسان، بیان نظرهای کیم در جلسه حزب مانند یک فهرست آرزوهای جاه‌طلبانه برای سال جدید است. البته نباید فراموش کرد که این فهرست ممکن است قابل دستیابی باشد. پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ موشک بالستیک پرتاب کرد. این کشور با سرعت به توسعه تسلیحات خود ادامه می‌دهد و این احتمال وجود دارد که بتواند یک سلاح هسته‌ای را برای هفتمین بار آزمایش کند.

افزایش تهدید‌های هسته‌ای کره شمالی ایالات متحده و کره جنوبی را بر آن داشت تا تمرین‌های نظامی خود را گسترش دهند و همکاری امنیتی سه‌جانبه با ژاپن را تقویت کنند. ارتش ایالات متحده هشدار داد که هرگونه حمله اتمی کره شمالی علیه ایالات متحده یا متحدان و شرکای آن «به پایان این رژیم منجر خواهد شد».

بیشتر از جهان