بندیکت شانزدهم، پاپ سابق، در ۹۵ سالگی درگذشت

او اولین رهبر کاتولیک‌های جهان بود که در ۶۰۰ سال گذشته از مقام خود استعفا داد

بندیکت شانزدهم در یازدهم فوریه ۲۰۱۳ با اعلام کناره‌گیری از مقام مذهبی خود دنیا را حیرت‌زده کرد _ AFP

بندیکت شانزدهم، پاپ بازنشسته واتیکان که تلاش کرد مسیحیت را در اروپای سکولارشده بیدار کند، اما با ماجراهای دیگری نامش بر سر زبان‌ها افتاد، در ۹۵ سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، بندیکت شانزدهم که روز شنبه سی و یکم دسامبر درگذشت، به عنوان اولین پاپی در یادها باقی خواهد ماند که در ۶۰۰ سال گذشته از این سمت استعفا داد.

بندیکت شانزدهم در ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ دنیا را حیرت‌زده کرد، زمانی که اعلام کرد دیگر قدرت اداره کلیسای کاتولیک ۱.۲میلیارد نفری را ندارد. این تصمیم پس از آن از سوی پاپ سابق اعلام شد که کلیسا به مدت هشت سال درگیر ماجراهای رسوایی جنسی بود. تصمیم بندیکت شانزدهم برای خروج از جایگاه بالای مذهبی‌اش به این منجر شد که پاپ فرانسیس جانشین او معرفی شود. این دو پاپ در باغ‌های واتیکان نزدیک یکدیگر زندگی می‌کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی واتیکان درباره درگذشت بندیکت شانزدهم آمده است: «پاپ بازنشسته بندیکت شانزدهم امروز (شنبه) ساعت ۹:۳۴ در صومعه‌ای در واتیکان درگذشت.» واتیکان اعلام کرده است که پیکر بندیکت از روز دوشنبه در کلیسای سنت پیتر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت تا مسیحیان معتقد بتوانند به او ادای احترام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بندیکت شانزدهم که پیشتر به نام  کاردینال جوزف راتزینگر شناخته می‌شد، تصمیم نداشت پاپ شود. او می‌خواست فعالیت‌های عبادی و تحقیقاتی انجام دهد و سال‌های پایانی عمرش را در آرامش زادگاهش در شهر بایرن سپری کند. درعوض، درگیر ماجراهای رسوایی جنسی در کلیسا و بسیاری مسائل دیگر شد. او در گفتگو با یک خبرنگار گفته بود که پس از انتخاب شدن به عنوان پاپ احساس می‌کرد که گیوتین بر سرش فرود آمده است.

این پاپ سختگیر با حرکات قاطع و اغلب بحث‌برانگیز سعی کرد میراث مسیحیت اروپا را یادآوری کند. او کلیسای کاتولیک را در مسیری محافظه‌کار و سنت‌گرا قرار داد که اغلب افراد مترقی‌ را از خود دور می‌کرد. بندیکت شانزدهم اصرار داشت که کلیسا در مواجهه با جهان در حال تغییر به آموزه‌ها و سنت‌های خود وفادار بماند. او فردی ساکت و متفکر با ذهنی خشن شناخته می‌شد و همین ویژگی‌ها او را برای اعضای شاخه سنت‌گرای کلیسای کاتولیک محبوب کرد.

بندیکت شانزدهم که به پیروی از ژان پل، تلاش کرد ارتباط با یهودیان را گسترش دهد، دومین پاپ در تاریخ بود که وارد کنیسه شد. او همچنین در کتاب خود با عنوان «عیسی ناصری» در سال ۲۰۱۱، قوم یهود را به خاطر مرگ مسیح تبرئه کرد. روابط بندیکت با جهان اسلام درهم تنیده بود. او طی یک سخنرانی در سپتامبر ۲۰۰۶- پنج سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده - از یک امپراتور بیزانس نقل قول کرد که برخی از آموزه‌های پیامبر اسلام از جمله گسترش ایمان با شمشیر، شیطانی و غیرانسانی است. این گفته‌ها مسلمانان را عصبانی کرد. اظهارنظر بعدی او پس از کشتار مسیحیان در مصر بود که باعث شد مرکز الازهر در قاهره روابط خود را با واتیکان متوقف کند.

پاپ سابق اظهارنظرهای جنجالی دیگری نیز داشت از جمله این که در سال ۲۰۰۹ در مسیر آفریقا به خبرنگاران گفت که مشکل ایدز با توزیع کاندوم قابل حل نیست. این گفته‌ها، سازمان ملل و چندین دولت اروپایی را خشمگین کرد و سبب شد او یک سال بعد سخنانش را اصلاح کند.

در کنار تمام اینها، آنچه نام بندیکت را بیش از همه بر سر زبان‌ها انداخت، رسوایی سوءاستفاده جنسی در سال ۲۰۱۰ بود. اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد که واتیکان به خوبی از این مشکل در کلیساها آگاه بود، اما برای دهه‌ها چشم خود را بر آن بست.

گزارشی مستقل در سال ۲۰۲۰، از زادگاه بندیکت در آلمان منتشر شد که در آن ادعا شده بود او بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ که اسقف اعظم مونیخ بود، برای چهار پرونده رسوایی جنسی هیچ اقدامی نکرده است. هرچند که وکلای بندیکت شانزدهم در تکذیبیه‌ای استدلال کردند که او شخصا در آن قضایا مقصر نبوده است، پاپ سابق در یک نامه شخصی احساسی اذعان کرد که اشتباهاتی رخ داده است و طلب بخشش کرد.

این رسوایی سبب شد که پس از روی کار آمدن پاپ فرانسیس، او فرمانی صادر کند که بر اساس آن، بالاترین سطح حفظ اسرار که موارد سوءاستفاده جنسی روحانیون از کودکان را هم دربرمی‌گیرد، لغو می‌شود. این فرمان به دنبال درخواست‌های مکرر مجریان کارزارها و در ادامه فرآیند ایجاد تغییرات اساسی در شیوه برخورد کلیسای کاتولیک با این گونه ادعاها صادر شد. پیش از آن، پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۰۱ حكم داده بود كه با این پرونده‌ها باید به عنوان «اسرار پاپ» که بالاترین سطح حفظ اسرار است، برخورد شود.

بیشتر از جهان