پاپ فرانسیس ۸۵ ساله: فعلا قصد استعفا ندارم

رهبر کاتولیک‌های جهان پایان خودخواسته بارداری را با «استخدام یک قاتل» مقایسه کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان از سفر به کانادا در این ماه (ژوییه ۲۰۲۲) خبر داد - Alberto PIZZOLI / AFP

پاپ فرانسیس برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه او تصمیم دارد در آینده نزدیک استعفا کند، را رد کرد. او در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند به دلیل شرایط جسمی‌اش چه زمانی مجبور شود از این مسئولیت کناره‌گیری کند، گفت: «ما نمی‌دانیم؛ خدا این را خواهد گفت.»

به گزارش رویترز، رهبر کاتولیک‌های جهان از سفر به کانادا در این ماه (ژوییه ۲۰۲۲) خبر داد و گفت که امیدوار است بتواند پس از آن به مسکو و کی‌یف برود. او شایعات مبنی بر ابتلایش به سرطان را رد کرد.

پاپ ۸۵ ساله که پیش از این قرار بود به جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی برود، بنا به توصیه پزشکان مجبور شد سفرش را لغو کند. او گفت که تصمیم برای لغو سفر آفریقا «مصائب بسیاری» برایش به همراه داشت زیرا می‌خواست در هر دو کشور صلح را ترویج دهد.

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از این گفت‌وگو به وضعیت اوکراین پرداخت و گفت که بین کاردینال پیترو پارولین، مسئول امور خارجه واتیکان، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مورد سفر احتمالی او به مسکو، تماس‌هایی وجود داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست برای این سفر در شرایطی است که هیچ پاپی تاکنون به مسکو نرفته و پاپ فرانسیس هم بارها تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده است. پنجشنبه گذشته او روسیه را تلویحا به راه انداختن «جنگ تجاوزکارانه، بی‌رحمانه و بی‌معنی» متهم کرد.

پیش از این اعلام شده بود که واتیکان درخواست دیدار با پوتین در مسکو را ارائه کرده اما مسکو پاسخ داده است که اینک زمان مناسبی نیست. پاپ حالا امیدوار است که شرایط تغییر کرده باشد.

او گفت: «دوست دارم به اوکراین بروم اما می‌خواستم اول به مسکو سفر کنم. ما در این مورد پیام ردوبدل کردیم؛ زیرا فکر می‌کردم که ممکن است رئیس‌جمهوری روسیه فرصت کوچکی به من بدهد تا در خدمت صلح باشم. اکنون این امکان وجود دارد که پس از بازگشت از کانادا، بتوانم به اوکراین بروم اما همچنان تمایل دارم به مسکو نیز سفر کنم.»

رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به سوالی در مورد حکم اخیر دادگاه عالی ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت پایان خودخواسته بارداری گفت که به این تصمیم احترام می‌گذارد اما برای صحبت در مورد آن از نظر حقوقی اطلاعات کافی ندارد. این شخصیت مذهبی در عین حال، یک بار دیگر سقط جنین را به‌شدت محکوم و آن را با «استخدام یک قاتل» مقایسه کرد؛ زیرا بنا بر آموزه‌های کلیسای کاتولیک، زندگی از لحظه لقاح آغاز می‌شود.

پاپ فرانسیس پیش از این نیز در سخنانی جنجالی، افرادی را که به جای فرزندآوری، داشتن حیوانات خانگی را انتخاب می‌کنند، «خودخواه» نامیده بود. او در جریان سخنرانی‌اش درباره اهمیت نقش پدر و مادر گفته بود: «دیده می‌شود که بعضی از زوج‌ها نمی‌خواهند بچه‌دار شوند یا تنها یک فرزند دارند اما سگ و گربه‌هایی دارند که جای بچه‌ها را برایشان پر کرده‌اند. انکار نقش‌های پدری و مادری و جایگزین کردن حیوان به جای فرزند، انسانیت را از ما می‌گیرد. تمدن بدون انسانیت از بین می‌رود و کاهش فرزندآوری آسیب‌های زیادی برای کشورها به همراه دارد.»

بیشتر از جهان