ریچارد بنت به زنان افغانستان: تسلیم نشوید، ما کنار شما ایستاده‌ایم

ریچارد بنت با شعار «نان، کار، آزادی» همراهی‌اش با زنان افغانستان را اعلام کرد

در ادامه واکنش‌ها به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه و اشتغال زنان در ادارات غیردولتی، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، روز پنجشنبه ۸ دی‌، در توییتی خطاب به زنان افغانستان نوشت: «ما (سازمان ملل) به حق شما برای کار و تحصیل به‌عنوان انسان‌های برابر اعتقاد داریم. لطفا تسلیم نشوید، ما هم تسلیم نمی‌شویم.»

ریچارد بنت در این توییت با اشاره به شعار «نان، کار، آزادی»، نوشت حقوق زنان و دختران افغانستان به‌شدت نقض می‌شود. او در ادامه افزود: «من و دیگران در کنار شما ایستاده‌ایم و متعهد می‌شویم که به‌عنوان متحدان شما تلاش کنیم.»

فعالان زن در افغانستان در ۱۶ ماهی که سلطه طالبان می‌گذرد، تلاش کرده‌اند طالبان را به رعایت حقوق اساسی زنان و دختران وادار کنند و توجه جامعه جهانی را به عملکرد افراط‌گرایانه این گروه در برابر زنان جلب کنند. شعار «نان، کار، آزادی» از نخستین شعارهایی بود که زنان در اولین اعتراض‌های خیابانی در کابل سر دادند.

زنان افغانستان با این شعار، خواستار برخورداری از حقوق ابتدایی از جمله کار، تامین معیشت و آزادی مدنی‌ شدند، اما این اعتراض‌ها و دادخواهی‌‌ها در همه شهرهای افغانستان همواره با سرکوب و حمله طالبان مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان از معدود نهادهای مدافع حقوق زنان افغانستان در ۱۶ ماه گذشته بوده است. هرچند امکانات این دفتر در افغانستان محدود است و طالبان به شیوه‌های مختلف مانع دسترسی آنان به جزئیات پرونده‌های نقض حقوق بشر می‌شوند، بنت اخیرا با ایجاد یک آدرس ایمیل و به اشتراک‌ گذاشتن آن در رسانه‌های اجتماعی، امکان گزارش موارد نقض حقوق بشر را برای زنان فراهم کرده است.

دستورهای اخیر طالبان در‌‌ مورد ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و منع اشتغال زنان در ادارات غیردولتی و سازمان‌های ملی و بین‌المللی واکنش‌های گسترده جهانی به‌ دنبال داشت. از دبیرکل سازمان ملل و مدیران ارشد این سازمان گرفته تا وزرای خارجه و سفرای کشورها و مدیران برخی سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی همگی به این موضوع واکنش نشان دادند.

اما طالبان با بی‌توجهی به واکنش‌ها، تاکید کردند که این تصمیم رهبر این گروه است و دلیل صدور چنین دستوری، بی‌توجهی زنان به حجاب مدنظر طالبان است.